Norskt Maritimt Museum fyller 100 år och slår besöksrekord

Expology vann tävlingen om att förnya Norsk Maritimt Museum inför sitt 100-årsjubileum och har under 2013-2014 arbetat med konceptutveckling och produktion av två nya basutställningar. Museet som redan i augusti slog besöksrekord är nöjda och glada över resultatet. I augusti passerades besökarantalet för 2013 och nu pekar antalet på över 100 000 för 2014.

Direktör Espen Wæhle menar i ett pressmedelande att orsaken finns i moderniseringen och interaktiviteten i de nya utställningarna.

– En viktig orsak till rekordintresset är öppningen av det interaktiva upplevelsecentret «Norge er havet», där de besökande bland annat får uppleva norsk maritim verksamhet genom flera spännande installationer och spel, säger Wæhle.

Norske kulturministern Thorhild Widvey invigde den senaste basutställningen Til Sjøs i slutet av september. Utställningen speglar det många gånger hårda vardagslivet till sjöss. I samband med invigningen meddelades även den positiva nyheten att norska staten tar över ansvaret för Norsk Maritimt Museum vilket ger långsiktighet för museet.

- Vi är otroligt glada och stolta över att ha fått ta en så stor och viktig roll i att vitalisera museet inför hundraårsjubileet, säger Sofia Grebius projektledare på Expology. Det har varit väldigt höga krav på miljö, föremålshantering och säkerhet och det har utvecklat oss mycket tillsammans med museets sakkunniga säger Sofia.