UMEÅDESIGN VISAS PÅ UTSTÄLLNINGAR — FORMEX FÖRSTA STOPPET

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2019 10:42 CET

Designprodukter från Umeå visas nu på mässan Formex i Stockholm. Därefter deltar några av formgivarna vid invigningen av Västerbotten på Grand Hôtel.

Produkter från företagsinkubatorn eXpression i Umeå ska under året delta och visas på ett flertal utställningar. Första stoppet är Stockholm och den nu pågående Formexmässan.

– Formex är Sveriges största mässa för inredningsdesign och en stor möjlighet för våra unga formgivare att hitta återförsäljare och nya samarbeten, säger Barbro Renkel, affärscoach på Uminova eXpression.

För andra sommaren i rad har projektet Summer eXpression genomförts. Tio utvalda studenter fick där möjligheten att ta sina designidéer från skiss till färdig produkt. Produkterna framställdes sedan av lokala producenter såsom Furniture Farm i Lövånger, Norrlandsgjuteriet i Robertsfors och Humlebäck keramik & Möbelsnickeri.

Efter Formex deltar några av formgivarna vid invigningen av Västerbotten på Grand Hotel den 22 januari och eventet Grand Art and Design den 24 januari.

Marlene Johansson
VD, eXperssion Umeå
+4670-674 95 39
marlene.johansson@expressionumea.se

Artikeln är publicerad av Anna Sundelin anna.lundstrom@vk.se i VK och går även att läsa på vk.se

eXpression Umeå är en inkubator som stödjer utveckling av idéer och innovationer inom kreativa, konstnärliga och kulturella näringar. Vid eXpression erbjuds en nytänkande miljö för drivna kreatörer som är redo att utveckla sitt entreprenörskap.

Verksamheten inrymmer fyra olika program, Summer eXpression, eXpress, eXpression Creativs samt Future Retail Lab.

Kommentarer (0)

Kommentera