​Eyeonid Group AB (publ) startar bolag i USA

Eyeonid, som utvecklar proaktiva ID-skyddstjänster, startar nu ett helägt dotterbolag i USA, Eyeonid Inc. Det amerikanska bolaget ska hantera Eyeonid’s API-affär men möjliggör också en amerikansk expansion i framtiden.

Som tidigare kommunicerats, kommer Eyeonid att lansera två olika produkter. En helhetslösning för företag som vill erbjuda sina kunder en proaktivt ID-bevakningstjänst. Det kan t ex vara ett försäkringsbolag som under eget varumärke inkluderar eller säljer Eyeonid’s lösning till sin slutkund.

Eyeonid’s API - en del i företags egna IT-säkerhetssystem
Den andra produkten är en API-lösning som företag kan integrera som en del i sitt egna IT-säkerhetssystem. Lösningen möjliggör för t ex en bank att via Eyeonid’s databas göra sökningar på kunders kreditkort för att se om Eyeonid har funnit dessa i olämpliga forum på Internet.

Ett annat exempel kan vara en e-handelssajt som vill kunna söka mot Eyeonid’s databaser för att ta reda på om deras kunders inloggningsuppgifter funnits med i någon ”läcka” Eyeonid funnit.

Eyeonid Inc – ett första steg för en global expansion
Denna API-lösning läggs nu i ett eget bolag i USA. Detta är också en del i att legalt och strategiskt förbereda Eyeonid för en global expansion, men det ger också en grund för Eyeonid att gå in på den amerikanska marknaden.

– Vår API-lösning ger oss ett bredare kundunderlag. Att vi nu har ett bolag i USA är viktigt för vår internationella expansion. Den amerikanska marknaden för ID-skyddstjänster är mognare och där kommer vår API-lösning vara mer aktuell. Vår strategiska plan är att växa tillsammans med våra kunder och först efter avtal kan det bli aktuellt med personell verksamhet, säger Daniel Söderberg, vd Eyeonid.

Eyeonid Inc är upprättat per 14 november och kommer initialt fungera som juridisk enhet utan personell verksamhet.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Henrik Sundewall, styrelseordförande Eyeonid: 076-877 00 00.
Daniel Söderberg, VD Eyeonid, Tfn: 073-422 79 30, e-post: daniel.soderberg@eyeonid.com
Se även: www.eyeonid.com

• Innovationer, uppfinningar

Eyeonid söker, identifierar och varnar kunder när känslig information som påverkar det verkliga livet, relationer eller finansiell säkerhet hittats av Eyeonid tillgängligt på nätet. Produkten är uppbyggd av flertalet tjänster och komponenter, både för att möjliggöra integration mot B2B och direkt till B2C. Bolaget startades 2014 och lanseras kommersiellt under hösten 2016.