DEBATT: Starta en gemensam och gratis streamingtjänst!

Nyhet   •   Jun 13, 2019 15:45 CEST

Jonas Rydholm Birmé, streamingexpert på Eyevinn Technology

En gemensam gratis streamingtjänst med innehåll från programbolagen i Norden är vad som krävs för att stå pall mot de globala giganternas kapprustning, menar Jonas Rydholm Birmé, streamingexpert på Eyevinn Technology.

En användare här i Sverige har idag runt 12-14 appar och streamingtjänster att välja mellan och då är inte TV-operatörernas tilläggstjänster inräknade. Vår streamingexpert Jonas Rydholm Birmé tror att kanalhusen i Sverige / Norden skulle tjäna på att samarbeta. Tänk om de skulle erbjuda en gemensam gratis streamingtjänst och användaren skulle bara behöva en app där allt finns samlat på samma ställe. Gratis för användaren på en annonsfinansierad affärsmodell för att inte inkräkta på den redan trånga marknaden av betaltjänster. Vi ser den här typen av samarbete runt om i Europa: BritBox i UK, NLziet i Nederländerna och Joyn i Tyskland. Varför inte Norden?

Hela hans inlägg i debatten finns att läsa i artikeln publicerad på Dagens Media.

Kommentarer (0)

Kommentera