Ny unik och smart lösning för nivåövervakning av reningsverk och slambrunnar

Lösningen som baseras på eze teknologi och installeras i Kenrex reningsverk gör det möjligt att via Internet få signaler om till exempel slamnivån eller funktionsfel i anläggningen. Anläggningsägare, slamtömningsföretag och servicepersonal får signaler via SMS, e-mail eller direkt i ett centralt övervakningssystem när någonting behöver åtgärdas.

-       Det är ett naturligt steg för oss att utveckla en innovativ lösning för övervakning och larm säger Daniel Andersson, VD för Kenrex Envirotech. Vi fortsätter arbetet med att göra våra reningsverk och produkter så effektiva som vi kan för våra kunder.

I och med att systemet är baserad på en öppen lösning är det möjligt att skicka signaler till, och integrera med, andra system hos till exempel slamtömningsföretag.

-       Att göra det möjligt att få information om slamnivån även i små reningsverk och slambrunnar är en mycket effektiv lösning för att minska onödiga transporter säger Niklas Zandelin, VD för eze System.  Vår målsättning är att minska transporter och onödiga resor för både slamtömning och servicepersonal.

De första anläggningarna har installerats i Mälardalen och omfattar förutom slamnivå även temperatur och frostlarm samt driftslarm på anläggningarnas pumpar.

-       Vi ser ett allt större behov av att göra lokala drifts- och nivålarm tillgängliga via Internet säger Daniel Andersson. En kraftigt ökande efterfrågan på effektiv vattenrening i fritidshusområden runt om i Sverige kommer öka de tunga transporterna på våra småvägar. Detta är ett sätt att minska detta avslutar Daniel Andersson.

• Bygg, fastighet