Smart Elcentral™ – en innovation för små och medelstora fastigheter

Eze System har utvecklat en smart elcentral för fastighetsautomation av små och medelstora fastigheter. Att kombinera normalt elskydd med möjligheten att mäta energi och styra exempelvis värme ger en lösning som passar i alla typer av fastigheter.

Oavsett storlek behöver en fastighet styrsystem för att kunna fungera effektivt. Att mindre byggnader ofta saknar smarta lösningar för detta beror på att det är för dyrt och komplext.

-       Nu finns lösningen genom den smarta elcentralen, säger Niklas Zandelin VD för eze System. Det är ett system som tillför intelligens, styrning och övervakning i mindre och mellanstora byggnader. Genom att använda elcentralen även för styrning och larm minskar behovet av hårdvara, kostnaden blir lägre och installationen enklare.

Elcentralen erbjuder förutom normalt elskydd även larm och mätning samt loggning av energi och temperatur. Styrning av uppvärmning, ventilation och närvarostyrd belysning. Funktioner kan enkelt anpassas för olika tillämpningar och behov.

Hjärtat i den smarta elcentralen är ezeio – en lösning för att via en webbläsare över Internet kunna hantera både loggning, larm och styrning.

-       Den smarta elcentralen är helt Internetbaserad, säger Niklas Zandelin. Detta innebär att man enkelt kan styra eller övervaka via vilken dator eller smart phone som helst.

Utvecklingen av den smarta elcentralen har skett för att kunna tillföra intelligens och automation till den stora grupp fastigheter som idag saknar system för styrning och övervakning.

-       Det finns många fördelar med att använda den smarta elcentralen, säger Niklas Zandelin. Flexibilitet och kostnadseffektivitet, möjligheten att hantera den på distans, säker och krypterad kommunikation är några. Att vi kombinerat tre system i ett – elskydd, automation och larm – är kanske den största fördelen.

Marknaden är i första hand små och medelstora byggnader som idag saknar automation och övervakning.

-       Det handlar om allt från butiker, bilverkstäder och industrilokaler till villor och fritidshus. Att kunna sätta på värmen och ha ett frostlarm är det många ägare av fjällstugor som har frågat efter, avslutar Niklas Zandelin.

Eze Smart Elcentral™ bygger på standardkomponenter och kapsling. Alla normprodukter och kapsling levereras av ABB.