Data är den ”nya oljan” och alla måste börja förstå vad de läcker

Helsingfors, Finland – 26 januari, 2017: Den snabba och till synes ohejdbara tillväxten inom sociala medier och uppkopplade enheter inom IoT innebär att konsumenterna ställs inför allt större utmaningar gällande sin personliga integritet, enligt Mikko Hyppönen, forskningschef på F-Secure. Utvecklingen innebär att företag som har majoriteten av sina intäkter i att samla in data och omsätta den till pengar får allt större tillgång till användarnas liv.

Här finns mycket att göra för att öka förståelsen, menar Mikko Hyppönen och därför finns det också mycket att vinna på att uppmärksamma den internationella dataskyddsdagen den 28:e januari.

”Jag ser data som den nya oljan och precis som olja har gett oss såväl välstånd som bekymmer kommer data att ge oss välstånd – likväl som bekymmer.”

Mikko Hyppönen har under lång tid varnat för hur gratistjänster riktar in sig på konsumenter med oerhörd precision och stor detaljrikedom: ”Twitter vet om ni väntar ett nytt barn i familjen under det kommande halvåret”, säger han ”och som annonsör på Twitter kan du använda den informationen för att rikta dina annonser till önskade målgrupper. Det är klarlagt att den här informationen inte kommer från vad du skriver i dina tweets, och inte heller baseras på vilka du väljer att följa på Twitter. Den här informationen är något som Twitter köper in från stora aktörer som samlar på sig enorma mängder data – information som Twitter sedan knyter samman med din profil med hjälp av ditt telefonnummer.

Snapchat, världens just nu snabbast växande sociala nätverk, använder numera – enligt en artikel i AdWeek* – data knuten till användarens mobil-ID för att kunna erbjuda sina annonsörer bättre precision i deras riktade annonser.

Och det här inget mindre än en integritetsmardröm, en mardröm som snabbt kan bli ännu värre. Tack vare din brödrost.

”Förr eller senare kommer alla brödrostar att vara uppkopplade IoT-brödrostar, även om de kanske inte erbjuder några IoT-funktioner för kunden. Den kommer fortfarande att kontakta tillverkaren för att leverera information”, säger han. ”Förklaringen är enkel, det kommer helt enkelt att bli så billigt att sätta i ett chip som gör det möjligt. Och även om vinstmöjligheterna för varje enhet är väldigt liten så kommer de alla att göra det. Det kommer att ge tillverkaren tillgång till användbar data om hur den används, kanske kommer de rentav att generera data som går att sälja vidare till den typ av aktörer som Twitter köper sin data från.”

Det finns goda nyheter här också, och det är att användarna faktiskt blir mer och mer medvetna om säkerhetsfrågor. I en studie från F-Secure**, utförd bland svenska datoranvändare, visade det sig precis lika troligt att ägare av Mac-datorer och IOS-enheter (97,6 procent) sa att de behövde skydd mot virus på sin dator som dem som använder Windows eller Android-enheter (98 procent). Det är en positiv utveckling, eftersom Apple-användare oftare använder sina enheter för att köpa saker och genomföra olika typer av transaktioner.

Mikko Hyppönens råd till användare är att börja tänka på sin personliga integritet i samma sekund som de registrerar sig på en ”gratis”-tjänst eller köper en uppkopplad enhet av något slag. Dessutom är det en bra idé, menar han, att vara särskilt vaksam med Wi-Fi-nätverk: ”Använd en bra VPN-lösning för att öka säkerheten när du kopplar upp dig trådlöst. Utan ett VPN är det en smal sak för alla andra som är uppkopplade mot samma nätverk att se en stor del av den information du skickar och tar emot. Använd ett VPN på din dator, på din telefon och på din surfplatta.”, säger han.

För att ytterligare öka medvetenheten kring de här frågorna, och för att uppmärksamma att det är den internationella dataskyddsdagen kommer Mikko Hyppönen att hålla en AMA-session på Reddit klockan 15.00 svensk tid på fredag den 27:e januari.

*Källa :: http://www.adweek.com/news/technology/snapchat-advertisers-can-now-target-apps-users-based-offline-sales-data-175646

**Källa: The F-Secure Apple Myths Survey, baserad på en onlineundersökning med 3 000 respondenter (1 000 per land I USA, Tyskland och Sverige). Undersökningen genomfördes mellan 9 december 2016 och 1 januari 2017.

Mer information:

Mikko Hypponen: ‘Data is the New Oil’

Presskontakt:
Adam Erlandsson
Cohn & Wolfe för F-Secure
adam.erlandsson@cohnwolfe.com

• dataskydd
  • mikko hyppönen
  • internationella dataskyddsdagen
  • integritet
  • iot
  • privacy

Om F-Secure

F-Secure är ett europeiskt cybersäkerhetsföretag med lång erfarenhet av att skydda såväl företag som konsumenter mot allt från opportunistiska infektioner av ransomware till avancerade cyberattacker. Företaget har en heltäckande portfölj av tjänster och prisvinnande produkter – byggda på F-Secures innovationer och sofistikerade hotanalys – som skyddar tiotusentals företag och miljontals människor. F-Secures säkerhetsexperter har deltagit i fler utredningar av cyberbrottslighet i Europa än något annat företag i branschen och dess produkter säljs över hela världen av fler än 200 operatörer och tusentals återförsäljare.

F-Secure grundades 1988 och är noterat på NASDAQ OMX Helsinki Ltd.

f-secure.com | twitter.com/fsecure | facebook.com/f-secure