F-Secure köper Inversive Path

Helsingfors, Finland – 16 februari, 2017: Cybersäkerhetsföretaget F-Secure har förvärvat Inversive Path, privatägd marknadsledare inom säkerhetstjänster till flyg och fordonsindustrin, samt inom industristyrning. Inversive Path har en stark position inom hårdvarusäkerhet och arbete med att skydda inbäddade system, vilket stärker F-Secures position som tjänsteleverantör till företag i känsliga och utsatta branscher med en IT-infrastruktur som ställer höga krav och ställer leverantörer inför tuffa utmaningar.

”Som en del av vår omfattande portfölj erbjuder vi redan idag cybersäkerhetstjänster som red teaming, riskanalys, sårbarhetshantering, incidenthantering och it-forensik. Den expertkunskap som finns hos Inverse Path är en perfekt matchning för vår snabbväxande konsultaffär. Vi är mycket glada över att få in dem som en del av vårt team”, säger Jens Thonke, Executive Vice President för Cyber Security Services på F-Secure.

De erkänt skickliga cybersäkerhetskonsulterna på Inverse Path arbetar med mellanstora bolag, likväl som storföretag på Fortune 500. Företaget har etablerat sig som en aktör med fokus på innovativa lösningar i branscher som ställer hårda krav på hårdvarusäkerhet, till exempel fordonsbranschen och flygindustrin – men arbetar också med mer traditionella mjukvaruapplikationer. Inversive Path har en ledarroll inom säkerhet för inbäddade system, vilket framgår tydligt av deras USB Armory-lösning – en USB-sticka med en fullvärdig enkortsdator som ger en portabel plattform för personliga säkerhetsapplikationer.

Enligt Jyrki Tulokas, Executive Vice President för Corporate Strategy and Development på F-Secure, menar att förvärvet starker F-Secures roll som leverantör av kvalificerade konsulttjänster och managed services-lösningar inom cybersäkerhet. ”Inversive Path var bland de första företagen som publicerade forskning inom fordonssäkerhet, och de har fortsatt bygga vidare på den expertisen för att hjälpa leverantörer av telematik-lösningar för bilar och andra fordon att säkra sina produkter”, säger Jyrki Tulokas. ”Med förvärvet förstärker vi F-Secures position som global ledare inom cybersäkerhet med erkänd expertis i branschen.”

Med köpet kommer Andrea Barisani, grundare av Inversive Path, att bli en del av F-Secures redan högklassiga team av cybersäkerhetskonsulter. Han kommer att få rollen som ansvarig för Hardware Security, en roll där hans expertis inom försvar av infrastruktur på stor skala, penetrationstester och kodgranskning med fokus på miljöer där säkerhet är en kritisk del av funktionen att utgöra en värdefull resurs. Han är också en framstående talare när det gäller fordonshacking, säkerhet inom betalsystem och inbäddade lösningar samt sidokanals-attacker.

”Under de senaste tio åren har Inversive Path, byggt en position utifrån en unik uppsättning konsultkompetenser. Det här har gjort att vi legat i frontlinjen av säkerhetsforskningen och gjort oss till ledare inom säkerhet för inbäddade system för nya och snabbväxande sektorer såsom fordonsbranschen och flygelektronik”, säger Andrea Barisani. ”Vi är stolta över att vår expertis uppmärksammats av F-Secure, ett företag som vi utvecklat en djup respekt för, inte minst för deras förmåga att attrahera de allra bästa konsulterna och forskarna. Vi ser fram emot att bygga vidare på vårt team och tillsammans kan vi ta fram nya erbjudanden för att ge ännu bättre service åt våra nuvarande, likväl som våra framtida, kunder.”

Mer information:

Inverse Path

Mediakontakt:
Adam Erlandsson
Cohn & Wolfe för F-Secure
adam.erlandsson@cohnwolfe.com

Om F-Secure
Ingen kan cybersäkerhet som F-Secure. Under de senaste tre decennierna har F-Secure varit ledande inom innovation, samtidigt som man skyddar tiotusentals företag och miljoner människor. Företagets erfarenhet inom klientskydd och upptäckt och hantering av incidenter saknar motstycke och F-Secure skyddar företag och konsumenter från allt från avancerade cyberattacker och dataintrång till utspridda ransomware-infektioner. F-Secure erbjuder sofistikerad teknologi som kombinerar styrkan hos maskininlärning med den mänskliga expertis som finns i deras säkerhetslabb som uppmärksammats världen över i ett koncept de kallar Live Security. F-Secures säkerhetsexperter har deltagit i fler europeiska utredningar av cybersäkerhetsbrott än något annat företag och deras produkter säljs över hela världen av fler än 200 bredbandsleverantörer och mobiloperatörer samt tusentals återförsäljare.

Grundat 1988, F-Secure är listat på NASDAQ OMX Helsinki Ltd.

f-secure.com | twitter.com/fsecure | facebook.com/f-secure