Oberoende test visar att F-Secure skyddar bäst

Best Protection award, delas ut till det antivirusprogram som har det bästa skyddet mot virusinfektioner från både kända och tidigare okända hot, så kallade zero-day attacks, från smittade sajter och e-postmeddelanden.

– I de tester vi har genomfört under 2012 har F-Secure Internet Security 2013, uppvisat ett enastående skydd mot virus och andra attacker på internet. F-Secures säkerhetslösning sätter standarden för hela detta område, säger Andreas Marx, vd på AV-Test.

F-Secure släppte nyligen en global rapport över hotbilden mot användare på internet, Threat Report H2 2012. Där visade det sig att svenska internetanvändare var de tredje mest attackerade under 2012. Det finns tyvärr inte heller några tecken på att internet blir säkrare. Tvärtom är nätbrottslighet numera en växande del av den organiserade brottslighetens verksamhet. Det är därför än viktigare att ha ett uppdaterat skydd mot attacker.

– AV-Test gör marknadens tuffaste undersökningar av virusskydd. Vår topplacering är en bekräftelse på vår ledande position inom it-säkerhet, säger David Treiberg, Sverigechef på F-Secure.

Avancerat molnbaserat skydd
Toppbetyget för Internet Security 2013 är ett resultat av den avancerade, molnbaserade skyddstekniken DeepGuard som i realtid säkerställer den snabbaste responstiden mot alla hot. Tekniken är självlärande och använder både beteende och ryktesbaserad teknik för att proaktivt skydda mot både kända och okända hot. Web traffic scanning skyddar mot intrång via webbläsaren medan browsing protection blockerar skadliga webbsidor. Banking Protection höjer säkerhetsnivåerna när man besöker sin internetbank. Brandväggen, som är uppdaterad med nya filter, skyddar från hackerattacker.

F-Secure Internet Security finns tillgänglig hos F-Secures återförsäljare och på F-Secure.com.

David Treiberg, Sverigechef, F-Secure AB
Mail: david.treiberg@f-secure.com

• Datorer, datateknik, programvaror

F-Secure är ett globalt företag med huvudkontor i Helsingfors, Finland. Sedan grundandet 1988 har F-Secure blivit en föregångare inom IT-säkerhetsbranschen och ser idag till att både privatpersoner och företag är skyddade och säkra på internet oavsett om man använder en dator eller en Smartphone. F-Secures tjänster är tillgängliga via tusentals återförsäljare och över 200 operatörer världen över och används i miljoner hem och företag. Företaget är idag verksamt i över 100 länder.

Mikael Albrecht

Presskontakt Säkerhetsexpert + 35 8405509349