Så kan företag minska kostnaderna för nätattacker

Eftersom företag årligen lägger stora summor på att städa bort skadlig kod från anställdas datorer och servrar, så blir det allt viktigare att virusskyddet har en hög detektionsgrad. Nätattacker på de största företagen kan kosta miljontals kronor om året, men även för små och medelstora företag kan kostnaderna snabbt bli ett antal tusen kronor per månad.

– Det kostar inte bara pengar att ta bort virus och skadlig kod. I kostnaden ska man också räkna in minskad produktivitet, förlust av information, undersökningar och analyser av angreppet, säger Johan Jarl, säkerhetsexpert på F-Secure.

Det finns många typer av attacker mot företag. Det kan handla om ren stöld av immateriella värden, intrång på företagets bankkonton, använda företagets datakapacitet för att sprida virus, publicera företagshemligheter på internet, eller att störa företagets verksamhet genom att slå ut interna nätverk.

Den nya versionen av Client Security har stöd för Windows 8 och är baserad på samma teknologi som F Secure Internet Security 2013. I en utvärdering av oberoende virusexperten AV-Test upptäckte programmet 100 procent av all skadlig kod, vilket kan jämföras med ett branschsnitt på 90 procent. Den höga detektionsnivån nås genom att nya program och kod analyseras utifrån beteenden och ryktesbaserad teknologi. På så sätt upptäcks både kända hot och nya tidigare okända virus och trojaner.

Client Security hanteras smidigt av IT-administratören genom den senaste versionen av F-Secure Policy Manager. Där går det enkelt att lägga till nya datorer, servrar eller till och med nya kontor från en central enhet. Den nya versionen av Policy Manager har stöd för kommande uppdateringar av Client Manager och Windows 8.

F-Secure Client Security och F-secure Policy Manager finns tillgängliga via F-Secures svenska återförsäljare.

Mer information:

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Jarl, säkerhetsexpert, F-Secure
Mail: johan.jarl@f-secure.com

F-Secure är ett globalt företag med huvudkontor i Helsingfors, Finland. Sedan grundandet 1988 har F-Secure blivit en föregångare inom IT-säkerhetsbranschen och ser idag till att både privatpersoner och företag är skyddade och säkra på internet oavsett om man använder en dator eller en Smartphone. F-Secures tjänster är tillgängliga via tusentals återförsäljare och över 200 operatörer världen över och används i miljoner hem och företag. Företaget är idag verksamt i över 100 länder.