Coop vinnare i Fairtrade Challenge 2011

Coop vinnare i Fairtrade Challenge 2011

Stor prisceremoni för dagligvaruhandelns engagemang för Fairtrade. Med nästan 75 000 deltagare tog Coop, för andra året i rad, hem titeln som största fikaarrangör i Fairtrade Challenge 2011. I kategorin bästa enskilda butik vann, Maxi Ica Stormarknad Bergvik i Karlstad, även dem för andra året i rad.

Under onsdagskvällen delades pris och diplom ut till glada vinnare i årets Fairtrade Challenge 2011. Under Sveriges största fikapaus, som ägdes rum den 19 oktober, fikade 400 000 svenskar Fairtrade-märkta produkter på över 2 400 platser runt om i Sverige. Sveriges största fikapaus samlade i år fler deltagare än någonsin. Coop anordnade den allra största fikapausen under Fairtrade Challenge genom att bjuda nästan 75 000 personer på Fairtrade-fika i sina butiker.

-Det är fantastiskt att Coop har lyckats vinna Fairtrade Challenge två gånger i rad. Det visar på ett stort engagemang hos våra medarbetare. Vi vill också tacka alla kunder och medlemmar som slöt upp och fikade och samtidigt visade sitt stöd i denna viktiga fråga, säger Jan Kahlin, kedjechef för Coop Konsum.

Maxi Ica Stormarknad Bergvik bjöd 2 521 personer på Fairtrade-fika under fikadagen och vann därmed pris för största fika i enskild butik. Även de vann för andra året i rad.

-      Vi känner en stolthet i att vinna detta pris och kunna bidra till förbättrade arbets- och levnadsvillkor i utvecklingsländerna! Att samtidigt leva i en Fairtrade-City känns som ett bevis på att vi i Karlstad är duktiga på Fairtrade och vet vilken skillnad certifieringen Fairtrade gör, säger Susanne Welin, Maxi Ica Stormarknad Bergvik.

Fikatävlingen är en del av Fairtrade Sveriges årliga kampanj Fairtrade Fokus. Årets kampanj blev den största hittills. Konsumenten har i år fått möta Fairtrade i allt från rikstäckande reklamfilm till hundratals aktiviteter i dagligvaruhandeln och ute på stan. I över 1 000 butiker har man utökat utbudet och exponeringen av Fairtrade-produkter, anordnat butiksprovningar och fikapauser.

-Coop vill bidra till bättre levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer. Därför arbetar vi löpande med att utöka vårt utbud av Fairtrade-märkta varor, säger Per Rosengren, direktör hållbar utveckling på Coop.

- Vi välkomnar dagligvaruhandelns ökade engagemang för Fairtrade och etisk konsumtion. Vi hoppas att det leder till att fler produktgrupper än Fairtrade-märkt kaffe och bananer lyfts fram i butikshyllan, som till exempel kryddor, te, ris, blommor, nötter, säger tf generalsekreterare Emma Rung.

När du väljer Fairtrade-märkta produkter skapar du förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.

• Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor
  • Premier till investeringar i lokalsamhälle och verksamhet

Fairtrade är en oberoende produktmärkning och din garanti för att en produkt uppfyller internationella Fairtrade-kriterier. Fairtrade Sverige är den svenska representanten i Fairtrade International. Läs mer på www.fairtrade.se

Fairtrade är det internationella namnet för de värden som också representeras av och förmedlas genom namnet Rättvisemärkt.