Många människor saknar i dag en inkomst som går att leva på, något som Fairtrade arbetar för att förverkliga. Foto: Fairtrade.

Fairtrade i Almedalen: Levnadsinkomst för odlare i länder med utbredd fattigdom – fantasi eller verklighet?

Sverige importerar en stor andel varor från länder med utbredd fattigdom där odlare sällan får ihop till en lön som går att leva på. För att nå de globala målen och minska fattigdomen i världen behöver arbetet påbörjas omedelbart. Fairtrade tar nu frågan om odlares levnadsinkomst vidare till Almedalen 2019.

I dag lever en av tio människor i extrem fattigdom. Majoriteten av dem är sysselsatta inom världens jordbruk. En grundläggande orsak är att många odlare inom jordbruket alltför sällan lyckas tjäna en så kallad levnadslön eller levnadsinkomst. Det är den inkomst som behövs för att kunna försörja sig själv och sin familj med grundläggande saker som mat, bostad, utbildning och sjukvård.

– Om odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom inte kan försörja sig och sina familjer kommer inte de globala målen nås. Större fokus på mänskliga rättigheter i världshandeln och en hållbar offentlig upphandling skulle skapa förutsättningar för människor att kunna leva på sitt hårda arbete, säger Hewan Temesghen, generalsekreterare på Fairtrade Sverige.

Världshandeln spelar en avgörande roll för att utrota fattigdom och hunger, förverkliga de mänskliga rättigheterna och minska vår miljöbelastning på jorden. För knappa resurser innebär även begränsade möjligheter att anpassa sig till och bemöta klimatförändringarna.

Jordbrukssektorn är också avgörande för uppfyllandet av de globala hållbarhetsmålen. Många av de 169 delmålen i Agenda 2030 berör på olika sätt jordbruk, livsmedel och hållbara villkor i produktionsleden.

– På måndag 1 juli är det sista dagen att lämna remiss till Agenda 2030-delegationens slutbetänkande. Nu har landets hållbarhetsexperter lämnat sina synpunkter och vi kan förvänta oss en Almedalsvecka med fokus på skarpa förslag om hur Sverige ska ta på sig ledningströjan i det globala hållbarhetsarbetet, säger Hewan Temesghen.

Fairtrade Sverige finns på plats i Visby måndag till torsdag (1-4 juli) och samarrangerar två seminarier. I Levnadslön, en förutsättning för Agenda 2030 deltar bland andra FN-toppen Ulrika Modéer, civilminister Ardalan Shekarabi (S) och ordförande i riksdagens näringsutskott Lars Hjälmered (M).

I De lokala initiativens betydelse för en global hållbarhetsagenda deltar bland andra Anders Österberg (S), riksdagsledamot (utrikesutskottet) och Magnus Demervall (C), policychef för Centerpartiet.

Fairtrade deltar i ytterligare tre panelsamtal.

Läs mer här:

Levnadslön: En förutsättning för Agenda 2030

Dag: Onsdag 3 juli
Tid: Kl. 11.00–12.00
Plats: TCO-parken i Almedalen, Strandgatan 1
Arrangörer: Fairtrade Sverige, Union to Union
Moderator: Sofia Östmark, kanslichef Union to Union, tidigare ambassadör för Global deal
Medverkande: Ulrika Modéer, FN:s assisterande generalsekreterare och chef för avdelningen för externa relationer på FN:s utvecklingsprogram; Ardalan Shekarabi, civilminister (S); Lars Hjälmered, närings- och energipolitisk talesperson (M), ordförande i riksdagens näringsutskott; Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood; Veronica Magnusson, förbundsordförande på Vision; Hewan Temesghen, generalsekreterare Fairtrade Sverige

De lokala initiativens betydelse för en global hållbarhetsagenda

Hur bidrar Ekobanken, Fairtrade och Örebro kommun till de globala målen för hållbar utveckling? Och hur kan den nationella politiken skapa goda förutsättningar för och stimulera lokala initiativ som bidrar till Agenda 2030? Välkommen på ett samtal med stora visioner och högt i tak.
Dag: Onsdag 3 juli
Tid: Kl. 15.00–15.50
Plats: Ekobanken arena, Uppsala Universitet, Campus Gotland, Kaserngatan 1, Sal D24
Arrangörer: Ekobanken och Fairtrade Sverige
Moderator: Kristoffer Lüthi, styrelseordförande, Ekobanken
Medverkande: Anders Österberg (S), riksdagsledamot (utrikesutskottet); Magnus Demervall (C), policychef för Centerpartiet; Hewan Temesghen, generalsekreterare Fairtrade Sverige; Lennart Bondeson (KD), kommunalråd i Örebro (Årets Fairtrade City 2017); Maria Flock Åhlander, ekonomi- och hållbarhetschef Ekobanken.

Håller företagens arbete med socialt ansvar? Hur kan det stärkas?

Socialt ansvar är en del av hållbarhetsarbetet som är svårt, särskilt i global verksamhet. Misstag kan dessutom ge mycket negativ uppmärksamhet. Vilka aspekter är viktiga att ta hänsyn till?
Dag: Torsdag 4 juli
Tid: Kl. 13.00–13.45
Plats: Teatersalongen, Teaterskeppet, Visby hamn
Arrangörer: Miljö & Utveckling
Moderator: Kerstin Lundell, Miljö & Utveckling
Medverkande: Christopher Riddselius, kundansvarig, Fairtrade Sverige; Ellen Nygren, LO; Karin Wessman, Hållbarhetschef, Exportkreditnämnden.

Vilken påverkan har Fairtrade-certifierad klimatkompensation lokalt och globalt?

Ta del av erfarenheter från det första telekombolaget i världen som arbetar med en egen reduktionsplan för att få klimatkompensera genom Fairtrade Climate Standard. Vad krävs av bolag med utsläpp på över 1000 ton CO2e? Vi berättar även om det biogasprojekt i Indien som genererar utsläppskrediterna.
Dag: Torsdag 4 juli
Tid: Kl. 14.00–14.45
Plats: Aktuell Hållbarhets Arena, Gotlands museum, Strandgatan 14
Arrangörer: Social Venture Network (SVN Sweden), Telenor Sweden
Moderator: Karin Strömqvist Bååthe, Generalsekreterare, Social Venture Network Sweden (SVN Sweden)
Medverkande: Hewan Temesghen, generalsekreterare, Fairtrade Sverige;
Magdalena Aspengren, Hållbarhetschef & Kvalitetschef, Telenor Sverige;
Johanna Grant, ZeroMission; Karin Strömqvist Bååthe, Moderator & Generalsekreterare, Social Venture Network Sweden (SVN Sweden)

SKAM – ett uppriktigt snack om orättvisa

Hundratusentals svenskar semestrar varje år i diktaturer som Thailand och Marocko. Nästan alla har kläder som tillverkats under usla arbetsförhållanden i länder med utbredd fattigdom. Och många skäms. Hur hanterar vi skammen? Världens orättvisor och snedfördelning av resurser? Kan skam omvandlas till förändring? Välkommen till orättvisans skamvrå!
Dag: Tisdag 2 juli
Tid: Kl. 18.00–18.45
Plats: Sidas scen ”Sverige i världen”
Arrangörer: Föreningen för Utveckligsfrågor (FUF) och tidningen OmVärlden
Moderator: Ylva Bergman, Chedredaktör, OmVärlden
Medverkande: Zinat Pirzadeh, artist och människorättskämpe; Hewan Temesghen, generalsekreterare Fairtrade Sverige; Kent Wisti, präst, målare, satirtecknare; Ahmed Abdirahman, näringspolitisk expert, initiativtagare till Järvaveckan.

Mer info:

Levnadslön – positionspapper.

Fairtrade i Almedalen 2019.

För kontakt:

Cecilia Corfitsen, pressansvarig Fairtrade Sverige, press@fairtrade.se, 08-12 20 89 18

Fairtrade Sverige är den svenska representanten i Fairtrade International. Läs mer på www.fairtrade.se