Hewan Temesghen ny generalsekreterare för Fairtrade

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2016 09:58 CET

Hewan Temesghen är ny generalsekreterare för Fairtrade. Foto: Linus Hallgren

”Sverige ska bli bäst i världen på konsumtion av Fairtrade-märkta produkter”, säger Hewan Temesghen, ny generalsekreterare för Föreningen för Fairtrade Sverige. Det finns idag ett stort intresse för Fairtrade som verktyg för fattigdomsbekämpning och Hewan Temesghen är övertygad om att fler vill vara med och ta ansvar för morgondagens samhälle.

Försäljningen i Sverige av Fairtrade-märkta produkter har de senaste åren bara fortsatt att öka. Bland unga är både kunskapen och kännedomen högre än genomsnittet. Hela 95 procent av de unga känner till Fairtrade, och 85 procent uppger att de köper minst en Fairtrade-märkt produkt i månaden.

- Jag vill satsa på de unga. Morgondagens konsumenter kommer att spela en avgörande roll för att vi ska nå ett hållbart samhälle. Nu gäller det att förvalta ungas intresse för Fairtrade så att vi tillsammans kan göra ännu större skillnad för människan bakom produkten. Sverige ska bli bäst i världen på konsumtionen av Fairtrade-märkta produkter, säger Hewan Temesghen.

Med en bred bakgrund i mänskliga rättighetsorganisationer och ett engagemang för ungas fritid på såväl Scouterna som på Botkyrka och Södertälje kommun, har Hewan Temesghen en stark grund i sin drivkraft för morgondagens generation.

- Genom fattigdomsbekämpning kan vi möjliggöra en framtidstro för barnen i länder med utbredd fattigdom. Om familjen kan ha mat på bordet och barnen kan gå i skolan så finns flera viktiga förutsättningar på plats för att nästa generation ska ges möjlighet till reellt inflytande över sina egna liv, säger Hewan Temesghen.

Genom Fairtrade får odlare och anställda en tryggare försörjning, mer utbildning och ökade resurser till omtanke om miljön. Arbetet med att skapa förutsättningar för morgondagens generation i länder med utbredd fattigdom börjar med Fairtrade.

Hewan Temesghen, generalsekreterare Fairtrade Sverige,
mail: hewan.temesghen@fairtrade.se, telefon: 08-12 20 89 11

Therese Smedberg, pressansvarig Fairtrade Sverige,
mail: press@fairtrade.se, telefon: 08-12 20 89 18