Nudie Jeans kan få pris för sitt arbete med Fairtrade.

Nudie Jeans nominerat till Fairtrade Awards

Som enda skandinaviska företag är Nudie Jeans nominerade till årets International Fairtrade Awards.
– Vi tycker att det är jättekul att uppmärksammas för vårt långvariga arbete med ekologisk Fairtrade-bomull i Indien, säger Sandya Lang, hållbarhetschef på Nudie Jeans.

En jury som representerar Fairtrade i Europa, Afrika, Latinamerika och Asien har valt ut tolv företag, organisationer och kampanjer som utmärkt sig på olika sätt och därför går vidare till finalen i Berlin den 25 mars.

Juryn har haft över 80 nomineringar från närmare 30 länder att ta ställning till och priser kommer att delas ut inom fyra kategorier. Tävlingsbidragen har kommit från såväl småskaliga kooperativ som multinationella företag. Den gemensamma nämnaren är att alla brinner för Fairtrade och vill skapa en bättre framtid för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom.

Svenska modeföretaget Nudie Jeans är en av de tre finalister som tävlar om utmärkelsen ”Årets handelsaktör”. Priset delas ut till ett företag som inte bara kan visa hur Fairtrades principer kan appliceras på den egna verksamheten utan också hur man uppmuntrar hållbarhet och en rättvisare handel i leveranskedjan.

– För Nudie Jeans är det väldigt viktigt med spårbarhet och transparens genom hela kedjan och att vi vet att bomullsodlarna genom Fairtrade får bättre förutsättningar som bidrar till lokal utveckling, säger Sandya Lang.

Nudie Jeans har använt Fairtrade-bomull i sin t-shirt- och underklädesproduktion i Indien sedan 2011 och skjortor producerade i Indien sedan 2013. Att juryn nu valt ut modeföretaget som en av finalisterna beror på att värden som spårbarhet och transparens är kärnan i företagets verksamhet. En annan finalist som tävlar om titeln Årets handelsaktör är Okogreen i Taiwan som säljer Fairtrade-produkter från hela världen och Divine Chocolate, chokladföretaget som till 44 procent ägs av odlarna i Ghana.

Finalisterna i ”Årets småskaliga kooperativ” är ett banankooperativ och en kaffeproducent i Colombia, samt ett kakaokooperativ i Ghana. De som tävlar om priset ”Årets plantage” är en teplantage i Indien, en tomatplantage i Kenya och en blomsterplantage i Kenya. Priset för årets kampanj kommer delas ut till en finalist från gräsrotsrörelsen från Belgien, Sydafrika eller Indien.

– Det är fantastiskt att se all den innovation och kreativitet som de här finalisterna visar prov på. De spelar en ovärderlig roll i arbetet med att främja en modern och hållbar internationell handel som värnar både mänskliga rättigheter och miljön, säger Ola Höiden, tf generalsekreterare på Fairtrade Sverige.

I dag finns det ett brett utbud av Fairtrade-märkta produkter att välja bland, t ex kaffe, te, kakao, drickchoklad, chokladkakor, bananer och annan färskt frukt, juice, ris, quinoa, glass, socker, müsli, snacks/godis och honung. Dessutom går det att köpa Fairtrade-märkt vin, rosor, sportbollar och produkter som innehåller Fairtrade-certifierad bomull.

Fairtrade Sverige är den svenska representanten i Fairtrade International. Läs mer på www.fairtrade.se