Rättvisemärkt får 2006 års konsumentpris Blåslampan

Idag delar Sveriges Konsumentråd ut sitt årliga pris – Blåslampan – som symboliserar att pristagaren är en aktör som sätter fart på, ställer krav på och ökar kraften i konsumentarbetet. Årets pris går till Föreningen för Rättvisemärkt, som i handling visar vad lokal konsumentkraft kan åstadkomma globalt. – Konsumtion och hållbarhet står för framtid och långsiktighet. Rättvisemärkt kämpar för en rättvisa som borde vara självklar för oss alla, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumentråd. Juryns motivering lyder: Årets mottagare av konsumentpriset Blåslampan går till en organisation som i handling visar vad lokal konsumentkraft kan åstadkomma globalt. Föreningen för Rättvisemärkt har gjort det enklare för oss alla att göra ett etiskt val och därmed förbättra arbets- och levnadsvillkor för enskilda producenter i fjärran länder. Rättvisemärkt visar vägen, klargör sambanden mellan vårt handlande och ökad rättvisa. De ger hopp och inspiration inför framtiden. Med obotlig entusiasm, starkt engagemang, affärsmässigt tänkande och med glimten i ögat är de värdiga vinnare av konsumentpriset Blåslampan 2006. - Stor glädje, säger Alice Bah Kuhnke, generalsekreterare för Föreningen för Rättvisemärkt. Vi får mer och mer uppskattning för det vi kämpar för. Det märks att globalisering är här för att stanna och många är idag medvetna och aktiva konsumenter. För tredje året delar Sveriges Konsumentråd ut sitt Konsumentpris. Det delas ut till en person, organisation eller ett företag som på ett utmärkt och nyskapande sätt slagit vakt om konsumenternas intressen. Förra årets pris gick till KRAV. 2004 år delades priset mellan Marit Paulsen och matkonsulenterna från Hushållningssällskapen för projektet Matstart. För mer information kontakta gärna: Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumentråd, tel: 070-797 79 87. Daniel Sommerstein, projektledare Rättvisemärkt, tel: 0733-91 11 15.

Agnes Hellström

Presskontakt Pressansvarig 073 756 28 42