Sju nya Fairtrade-märkta viner på Systembolaget

Under 2010 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta viner med nio procent på den svenska marknaden, till ett värde av totalt 153 miljoner kronor. Nu lanseras ytterligare sju Fairtrade-märkta viner på Systembolaget och konsumenten får därmed ett ännu större urval av välja bland. Satsningen innebär också förbättrade arbets- och levnadsvillkor för ännu fler odlare och anställda på vingårdar i Argentina och Sydafrika.

Det första Fairtrade-märkta vinet lanserades i Sverige 2007 och sedan dess har utbudet ökat kontinuerligt. Räknat på volym ligger Sverige relativt högt upp i en internationell jämförelse, men sett till antalet sorter och varumärken ligger vi längre ned på skalan. Därför är det glädjande att Systembolaget nu tar in ytterligare sju Fairtrade-märkta viner i sortimentet i en tillfällig sommarlansering; tre röda och tre vita viner samt, för första gången i Sverige, ett Fairtrade-märkt rosévin.

Systembolaget – liksom svenska och internationella vinleverantörer – har ett ansvar att fylla när det gäller respekten för mänskliga rättigheter i produktionen av vin världen över. I utvecklingsländer missgynnas ofta anställda på större vinodlingar av otrygga anställningsformer, låga löner och brist på hälsovård. På samma gång får småskaliga vinodlare med egen mark allt svårare att hävda sig i konkurrensen på den internationella marknaden. Priserna pressas hela tiden nedåt och den låga betalningen skapar få möjligheter till utveckling.

Genom Fairtrade får vinodlaren förbättrade arbetsvillkor, en tryggare ekonomi och rätten att organisera sig fackligt. Vid försäljningen av druvorna får de också en Fairtrade-premie som används för investeringar i bland annat hälsovård, skolor och i produktionen. Fairtrade är den enda produktmärkningen med fokus på demokratiutveckling och fattigdomsbekämpning. Genom kontroller, utbildning och stöd kan fler av världens socialt och ekonomiskt utsatta vinodlare satsa på en långsiktigt hållbar produktion, med hänsyn till både människa och miljö.

De sju nya Fairtrade-märkta vinerna på Systembolaget innebär att konsumenten nu har totalt 30 Fairtrade-märkta viner att välja bland, varav ungefär hälften finns i butik och hälften i beställnings¬sor¬timen¬tet. Det finns därmed goda förutsättningar att ytterligare öka försäljningen av Fairtrade-märkt vin på den svenska marknaden, från förra årets 153 miljoner kronor till ännu högre siffror under 2011.

Ett fortsatt engagemang från Systembolaget – till exempel att informationen om de Fairtrade-märkta vinerna når hela vägen ut till konsument och att fler Fairtrade-märkta viner lanseras framöver – bidrar till att ännu fler vinodlare får förbättrade arbets- och levnadsvillkor.

För mer information om Fairtrade-märkt vin och en uppdaterad produktlista, se http://www.fairtrade.se/cldoc/147.htm. De sju nya vinerna är markerade med TF (tillfällig lansering).

Mer information
Vid frågor, kontakta Josefin Unger Belin, produktansvarig för vin Fairtrade Sverige, 08-1220 89 06 eller Ola Höiden, kommunikationsansvarig Fairtrade Sverige, telefon 08-1220 89 05.

När du väljer Fairtrade-märkta produkter skapar du förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.

• Premier till investeringar i lokalsamhälle och verksamhet

Fairtrade är en oberoende produktmärkning och din garanti för att en produkt uppfyller internationella Fairtrade-kriterier. Fairtrade Sverige är den svenska representanten i Fairtrade International. Läs mer på www.fairtrade.se

Fairtrade är det internationella namnet för de värden som också representeras av och förmedlas genom namnet Rättvisemärkt.