Svenska konsumenter köper allt mer Rättvisemärkt

Svenska konsumenter får större möjligheter att köpa Rättvisemärkt efter hand som utbudet ökar i butikerna. Men vi blir också allt bättre på att dricka Rättvisemärkt kaffe på jobbet, äta en Rättvisemärkt banan till mellanmål och snart kommer vi även att kunna hitta Rättvisemärkt vin på Systembolaget. Försäljningen av Rättvisemärkt ökade med 52 % i volym under 2005 till drygt 2400 ton. Den största ökningen stod bananer för, som ökade med 56 % till 1825 ton, följt av kaffe, som ökade med 38 % till 520 ton. Handeln av varor med Rättvisemärkt uppskattas omsätta ca 80 miljoner kronor på den svenska marknaden. Många nya företag ansökte under året om att få märka sina produkter med Rättvisemärkt och vid utgången av 2005 fanns det ca 240 märkta varor på den svenska marknaden inom ett tiotal produktgrupper. Det ökade utbudet är en förklaring till uppgången. Men det finns fler. Allt fler svenskar känner till Rättvisemärkt och vi är också villiga att betala mer för etiskt producerade produkter. Enligt en nyligen genomförd kännedomsundersökning svarade 49 % av de tillfrågade att de känner till Rättvisemärkt. 67 % av svenskarna anser sig dessutom vara beredda att betala några kronor extra för en Rättvisemärkt vara. I den oberoende undersökningen deltog 600 personer mellan 16-75 år som genomfördes av ECI. - Att siffrorna pekar så kraftigt uppåt är väldigt uppmuntrande och visar att intresset för Rättvisemärkt är mycket stort. Det är inte bara viktigt för oss som organisation, framför allt är det viktigt för producenterna i de fattigare delarna av världen som gynnas först när de får sålt sina produkter, säger Katarina Rosenqvist, vd, Rättvisemärkt. Internationellt sett ökar försäljningen också mycket. Omsättningen för all handel med Fairtrade/Rättvisemärkt uppskattas till 8 miljarder svenska kronor per år. ----- Rättvisemärkts logotyp finns för nedladdning i pressrummet på www.rattvisemarkt.se. För mer information om Rättvisemärkt, kontakta: Daniel Sommerstein, projektledare, Rättvisemärkt: 0733-91 11 15 ----- Om Rättvisemärkt Rättvisemärkt/Fairtrade är en etisk och social märkning som främjar mänskliga rättigheter. Kriterierna för Rättvisemärkt produktion utgår från FN:s grundläggande ILO-konventioner. Fundamentalt för Rättvisemärkt är också själva betalningen – Rättvisemärkta producenter får skäligt betalt för det arbete de utför. Rättvisemärkt bidrar till att: • Arbetare och odlare får skäligt betalt för det arbete de utför • Motverka barnabete • Främja organisationsrätten • Motverka diskriminering på grund av kön, hudfärg och tro • Uppmuntra ekologiskt odlande Idag kan svenska konsumenter köpa Rättvisemärkt kaffe, te, kakao, choklad, drickchoklad, bananer och apelsiner i matbutiker som ICA, COOP, Hemköp, Vi, Willys och Netto. Dessutom finns Rättvisemärkt ris, honung, juice, snacks, socker och fotbollar i Världsbutikerna. Rättvisemärkt är anslutet till det internationella kontrollorganet FLO, Fairtrade Labelling Organizations International, www.fairtrade.net, och har systerorganisationer i 20 länder i Europa, Nordamerika, Australien/Nya Zeeland och Japan.