Blogginlägg -

Vad är Internet of Things (och varför kommer det inte att lösa alla mina problem)?

Internet of Things har blivit ett ”buzzword”, något alla pratar om. Ingen är gladare över det än vi.

Vi har ju jobbat med det här sedan 1998 ungefär, så vi jublar över att övriga världen äntligen börjar se IoT-världens möjligheter och tycka att de är lika häftiga som vi tycker.

Låt oss börja med definitionen, så att alla hänger med. Internet of Things, sakernas internet, eller Machine-to-Machine som det ibland också kallas, handlar om att alla saker, maskiner, system och fordon – för att ta några exempel – kopplas upp mot nätet. Syftet är att vi ska kunna styra dem från distans, övervaka deras status, eller generera data som kan hjälpa oss att förstå verksamheten, eller verkligheten, bättre.

Till exempel används vår plattform MIIPS idag inom kollektivtrafiken för att koppla upp en buss. Därefter kan man se bussens position i realtid, dess bränsleförbrukning (och ge föraren tips om hur han/hon kan köra snålare), ha koll på hur många passagerare som åkt och hur mycket de betalat, och mycket, mycket annat.

Så långt inget konstigt. Världens saker kopplas helt enkelt upp.

Det verkligt intressanta uppstår när alla dessa funktioner knyts ihop och bildar en kedja.

Tänk dig följande scenario: på en gård i Småland drivs en köttgård. Genom smarta sensorer övervakas varje steg i hela djurets liv. Vi har koll på att det mår bra, att det får tillräckligt med mat och näringsämnen, och så vidare.

När kon åker till slakt följer informationen med. När köttet paketeras skrivs all information ut, och dessutom lägger man till hur och när det slaktats, var och när köttet packades, när det inspekterades och hur temperaturen var vid leveransen till affären. Kunden köper köttbiten, och lägger det i kylskåpet, som i sin tur håller koll på att det inte ligger för länge. Säg nu att det upptäcks en bakterie i köttet som gör att det måste återkallas. Enkelt – här finns full spårbarhet åt båda håll. Kanske kan vi till och med be kylskåpet varna?

Här börjar tanken bli svindlande. Säg nu att vi adderar t ex information om koldioxidutsläpp under hela kedjan. Den informationen kanske i sin tur aggregeras och används någonstans.

Det är lätt att förstå att Internet of Things blivit ett buzzword. Möjligheterna är, utan att överdriva, oändliga.

Det är kanske skäl till lite försiktighet i sig. Enligt konsultbyrån Gartner följer nya innovationer det som kallas för ”the hype cycle”. Vi kanske kan översätta det till ”de överdrivna förväntningarnas cykel”.

Enligt Gartner följer alla nya innovationer samma mönster. Först upptäcks de av en allt bredare massa. Den fasen kallas ”Innovation Trigger” och leder gradvis till ett större och större intresse för – och investeringar i – området.

När fasen är slut står innovationen på höjden av sina förväntningar, det Gartner kallar ”Peak of Inflated Expectations”. De flesta har här så extremt höga förväntningar på innovationen, och på hur snabbt den kommer att förändra våra liv, att de aldrig kommer att infrias.

Då inleds en snabb nedgång, som följs av en långsam återhämtning, som till slut resulterar i ”produktivitetens platå”, den fas där innovationen äntligen börjar leverera på sin verkliga potential.

Gissa vad Gartner i skrivande stund har högst upp på ”de överdrivna förväntningarnas bergstopp”? Just det – Internet of Things.

Gartner

Scenarier som ”köttkedjan” ovan är inte science fiction. De kommer att bli verkliga. De är till och med möjliga att skapa redan nu, med den teknik och den plattform som vi erbjuder.

Men sådana kedjor involverar också ett antal företag – förmodligen mer än fem – som alla behöver bidra med sin del. Ingen ensam aktör kan idag ta ansvar för hela processen.

Det gör att det kommer att ta lite tid. Kanske kommer varje företag bara göra en del, och den stora revolutionen kommer när de olika systemen kan börja prata med varandra.

Eller så tar en aktör – t ex de allt mäktigare livsmedelskedjorna – kontroll över hela kedjan, och ställer som krav på sina leverantörer att de ska koppla upp sig.

Det återstår att se. Vi kan bara fortsätta utveckla vår plattform och dess appar. Allt vi beskrivit här går som sagt redan att göra, om företagen bara vill.

Slutsatsen då? Ja, det är lätt att bli förälskad i alla möjligheter som Internet of Things erbjuder. Om vi kan göra allt det här redan nu, då blir det intressant att se vilka scenarier vi kan föreställa oss imorgon.

Men IoT kanske inte kan lösa alla dina problem. I alla fall inte än.