Fältcom återigen utsett till ett av Sveriges Gasellföretag av Dagens Industri

Dagens Industri, DI, utser varje år de snabbast växande företagen i landet till Gaseller. Nu står det klart att Umeåbaserade Fältcom för andra året i rad är ett av Sveriges Gasellföretag.

DI:s kriterier är hårda och årligen utses färre än 0,5 procent av alla Sveriges aktiebolag till Gaseller.

– Vi är stolta och glada över att åter få utnämningen Gasellföretag. Vårt mål är att öka omsättningen från 100 till 300 miljoner kronor på tre år och vi jobbar just nu på att etablera oss i USA. Detta ger extra energi och motivation i vårt fortsatta arbete, säger Mikael Långström, vd för Fältcom.

Antalet Gasellföretag i Sverige har ökat något från förra året, totalt klarar 919 bolag DI:s kriterier för att få utmärkelsen.

Tillväxtföretagen har en viktig roll som jobbskapare i ekonomin, 2015 års Gaseller beräknas ha skapat över 16 000 nya jobb. Byggsektorn ligger i topp sedan 2006 med 27% av alla Gasellföretag. Andelen IT-företag utgör 8% och det innebär ett kliv upp från 6:e till 4:e plats jämfört med 2015.

För mer information, kontakta gärna:
Mikael Långström, VD, Fältcom, 070-668 57 48, mikael.langstrom@faltcom.se

Dagens Industris Gasellkriterier:

- Företaget ska omsätta minst 10 miljoner kronor.
- Ha en omsättning för 2015 som är minst dubbelt så hög som 2012.
- Ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren.
- Har minst 10 anställda.
- Ett positivt samlat rörelseresultat för de fyra räkenskapsåren.
- Vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.
- Ha sunda finanser.

• fältcom

Fältcom
Fältcom säljer och utvecklar system med tillförlitlig och säker kommunikation för tjänster inom maskin till maskin-kommunikation, M2M, och IoT (internet of things, sakernas internet). Fältcom etablerades i Umeå 1998 och har idag över 160 000 installerade enheter, varav 40 000 utgörs av den öppna plattformen MIIPS. MIIPS återfinns i Volvos testbilar, alla svenska väderstationer och fartkameror, varannan buss i Sverige och reglerar bl a när belysningen i städer som Malmö släcks och tänds varje dag. Fältcom ägs i huvudsak av SEB Venture Capital och Industrifonden och har ca 40 anställda på huvudkontoret i Umeå www.faltcom.se