Fältcom prisas för sitt arbete för jämställdhet

Umeå Kommun tilldelar Fältcom jämställdhetspriset 2015. Fältcom får priset för sitt aktiva arbete med att öka andelen kvinnor i företaget.

Personalen består idag av drygt 37% kvinnor men företaget arbetar strategiskt för att få ytterligare fler tjejer till företaget med mål att 50 procent av personalen ska bestå av kvinnor.

– Vi är stolta och glada över att få Umeå kommuns jämställdhetspris! För oss är det en självklarhet med jämställdhet och jämlikhet, som ett modernt företag vill vi också spegla marknaden som består av 50 procent kvinnor, säger Mikael Långström, VD på Fältcom.

– Fältcom arbetar strategiskt och målmedvetet med jämställdhet, därmed låter de jämställdhetsfrågan genomsyra hela bolaget och är väl värda priset, säger Tina Myhrberg (M), vice ordförande, jämställdhetsutskottet.

– Genom att uppmärksamma goda exempel på ett aktivt jämställdhetsarbete hoppas vi på att fler företag förstår vikten av att arbeta med jämställdhet. Fältcom är ett bra exempel på hur ett företag kan arbeta, och vi hoppas att de i och med priset fortsätter detta arbete och inspirerar andra, säger Emma Vigren (S), ordförande, jämställdhetsutskottet.

Motiveringen lyder: För att en jämn könsfördelning är ett mål och inte en vision, och för en ledning som ser jämställdhetsarbete som en framgångsfaktor i företagets konkurrenskraft och tillväxt. Umeå kommuns jämställdhetspris 2015 går till Fältcom.

För mer information, kontakta:

Emma Vigren (S), ordförande jämställdhetsutskottet Umeå Kommun,

Tina Myhrberg (M), vice ordförande jämställdhetsutskottet Umeå Kommun,

Mikael Långström, VD, Fältcom
E-post: mikael.langstrom@faltcom.se

• fältcom

Fältcom
Fältcom säljer och utvecklar system med tillförlitlig och säker kommunikation för tjänster inom maskin till maskin-kommunikation, M2M, och IoT (internet of things, sakernas internet). Fältcom etablerades i Umeå 1998 och har idag över 160 000 installerade enheter, varav 30 000 utgörs av den öppna plattformen MIIPS. MIIPS återfinns i allt från Volvos testbilar, alla svenska väderstationer och fartkameror, tusentals bussar, och reglerar bl a när belysningen i städer som Malmö släcks och tänds varje dag. Fältcom ägs i huvudsak av SEB Venture Capital och Industrifonden, är partner till TeliaSonera och har ca 30 anställda på huvudkontoret i Umeå www.faltcom.se