Fältcom utsett till Gasellföretag av Dagens Industri

För att ge förebilder och inspirera fler företag att växa utser tidningen Dagens Industri, DI, varje år de snabbast växande företagen i landet till Gaseller. Nu står det klart att Umeåbaserade Fältcom är ett av Sveriges Gasellföretag 2015.

DI:s kriterier är hårda och årligen utses färre än 0,5 procent av alla Sveriges aktiebolag till Gasellföretag.

– Vi är stolta och glada över utnämningen. Det ger extra motivation i vår fortsatta nationella och internationella expansion. Vi har som mål att öka omsättningen från 100 till 300 miljoner kronor på tre år och tänker fortsätta förtjäna Gasellutmärkelsen, säger Mikael Långström, vd för Fältcom.

I år klarar 876 bolag DI:s kriterier i Gasellundersökningen. Antalet Gaseller i Västerbotten har sedan förra året fallit från 30 till 17 stycken. Det ger en tiondeplats i Gaselltäthetsrankningen i Sverige.

Enligt Karl Wennberg, vice vd för näringslivets forskningsinstitut Ratio i Stockholm står de snabbväxande företagen, där Gasellföretagen utgör spjutspetsen, för nästan hela sysselsättningstillväxten i den svenska ekonomin.

På en gala på Norrlandsoperan i Umeå den 4 november utses vilka som är de snabbast växande företagen i Västerbottens, Norrbottens, Jämtlands och Västernorrlands län.

För mer information, kontakta gärna:
Mikael Långström, VD, Fältcom, 070-668 57 48, mikael.langstrom@faltcom.se

Dagens Industris Gasellkriterier:
- Företaget ska omsätta minst 10 miljoner kronor.
- Ha en omsättning för 2014 som är minst dubbelt så hög som 2011.
- Under samma period minst fördubblat sin omsättning, och ökat den varje år.
- Har minst 10 anställda.
- Ett positivt samlat rörelseresultat för de fyra räkneskapsåren.
- Vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.
- Ha sunda finanser.

• fältcom

Fält Communications AB
Fältcom säljer och utvecklar system med tillförlitlig och säker kommunikation för tjänster inom maskin till maskin-kommunikation, M2M, och IoT (internet of things, sakernas internet). Fältcom etablerades i Umeå 1998 och har idag över 160 000 installerade enheter, varav 30 000 utgörs av den öppna plattformen MIIPS. MIIPS återfinns i allt från Volvos testbilar, alla svenska väderstationer och fartkameror, tusentals bussar, och reglerar bl a när belysningen i städer som Malmö släcks och tänds varje dag. Fältcom ägs i huvudsak av SEB Venture Capital och Industrifonden, är partner till TeliaSonera och har ca 40 anställda på huvudkontoret i Umeå www.faltcom.se