100-årsjubileum och historisk fordonsfest med Dalarnes Automobilklubb

Jubileumsfirande där anrika Dalarnes Automobilklubb (DAK) visar utvalda pärlor och en oslipad diamant vid historisk fordonsutställning i sommar. Syftet med utställningen är flera. Fira att klubben fyllt 100 år, visa unika fordon och framförallt förmedla glädjen som finns i att vårda, bevara och visa veteranfordon. Utställningen är öppen 1-31 juli, alla dagar kl 10-17 vid Falu Gruva.

Pressvisning i samband med utställningens öppnande:
måndag 1 juli kl 10.00 i Gamla garaget vid Falu Gruva (adress: Gruvgatan 44 - granne med Världsarvshuset)

- Det är en arbetsgrupp som består av klubbmedlemmar och fordonsentusiaster som bygger den historiska jubileumsutställningen, berättar Christer Karlsson från DAK. Inom klubben finns det många kompentensområden förutom kunskap om och intresse för veteranfordon. Utställningen ska passa för både stora och små. Vi i klubben hoppas att jubileumsutställningen ska inspirera unga och gärna fler tjejer och kvinnor till ett liv och intresse för historiska fordon.

Klubben har i dagarna publicerat en jubileumsbok för åren 1912-2012. I boken berättas att ingen av grundarna till Dalarnes Automobilklubb år 1912, kunde förutspå den oerhörda utveckling bilen och trafiken skulle få för mänskligheten.

- Ingen kunde heller föreställa sig att fordon skulle komma att bli samlarobjekt, förklarar DAK:s ordförande Bengt Abrahamsson. Långt senare på 1960 talet, såg framsynta Jan Tysk, Jan Broman och Bo Byman sin egen och andras fascination för historiska fordon och återskapade den insomnade klubben. Jubileumsboken, om de första 100 åren, innehåller historiska fordonsbilder tillsammans med fakta och anekdoter, erhålls av klubbmedlemmar under jubileumsfeståret 2013, säger Bengt Abrahamsson och det gäller även nya medlemmar.

Idag är Dalarnes Automobilklubb (DAK) sedan återskapandet av klubben, ett aktivt samlingsforum för likasinnande i Dalarna med klubblokal, klubbträffar, rallyn och en marknad som växt till en av Sveriges största. Siljansrallyt som körts sen sent 60-tal har blivit ett begrepp. Dalarnas Automobilklubb har sin klubblokal med fordonsbibliotek öppet för medlemmar på gruvområdet vid Falu Gruva.

- Jag tycker det passar extra bra att Dalarnas Automobilklubb håller 100-års jubileumsutställning på gruvområdet, säger Anna-Lena Grusell, evenemangsansvarig vid Falu Gruva. Gruvområdet är kulturhistorisk mark och finns med på Unescos lista över världsarv, så värdefulla att de ska vårdas och bevaras för all framtid, samma tanke som med de historiska fordonen!

Kontaktperson:

Christer Karlsson, DAK, tel: 070-353 21 52