Årets sommarutställning öppnar vid Falu Gruva

Sommarutställningen i Gruvans Konsthall, Ur ugnens hetta – 18 konstnärer visar emalj, åskådliggör mångfalden i den konst som skapas i Emaljverkstaden intill Stora Stöten vid Falu Gruva.

Emaljverkstaden i Falun startade som kollektivverkstad på 1970-talet. Sedan 1996 håller konstnärerna till i Gruvstugan, ett svart slaggstenshus vid kanten av dagbrottet Stora Stöten mitt i Världsarvet Falun.

"Det är ett privilegium att vi har så skickliga konstnärer i grannskapet. Därför är det extra roligt att vi för första gången har hela gruppen representerad i en utställning", säger Gunilla Hedenblad, antikvarie vid Falu Gruva.

För närvarande arbetar 18 konstnärer, däribland grundaren Gösta Backlund, i verkstaden. Under sommaren, den 19 juni till den 26 augusti, visas deras verk i Gruvans Konsthall.

"Emalj som material är blankt, hårt och effektfullt. Det blir en spännande effekt i vår lugna, ljusa konsthall med den mångfald och färgrikedom som konstverken ger", säger Gunilla Hedenblad.

Kia Kullander är ordförande i föreningen Emaljverkstaden i Falun. Hon lyfter fram att många olika konstnärsbakgrunder finns representerade i gruppen - alltifrån textilkonstnärer och keramiker till grafiker och målare.

"Materialet är det vi har gemensamt. Vi är 18 konstnärer som tillsammans visar möjligheten emaljen ger att uttrycka sig på olika sätt", säger hon.

Inbjudan till pressvisning torsdag den 14 juni klockan 10.00

Under pressvisningen i Gruvans Konsthall på översta våningen i Gruvmuseet finns flera av de medverkande konstnärerna på plats. Om annan tid önskas, vänligen ta kontakt med Erika Fahlgren, Falu Gruva, 070-745 14 42. Ingen föranmälan.

Kontakt:

Kia Kullander, Emaljverkstaden i Falun, 070-304 64 68

Gunilla Hedenblad, antikvarie vid Falu Gruva, 070-698 24 26

Ur ugnens hetta – 18 konstnärer visar emalj

När: 19 juni-26 augusti 2018. Vernissage den 19 juni klockan 16.00.

Var: Konsthallen, Falu Gruva.

Konstnärerna som medverkar:

• falu gruva
  • gruvmuseet
  • världsarv

Falu Gruva äger, vårdar och visar ett industrihistoriskt område som består av dagbrott, gruva, skyddade kulturhistoriska byggnader och miljöer, kommersiella fastigheter, dammar, skog i och utanför Falun och ett interaktivt museum. På området erbjuds guidningar, program och event, pedagogisk verksamhet, företagsarrangemang, bed & breakfast, caféer, restaurang, hantverkare och butiker samt uppställningsplats för husbilar. Falu Gruva drivs sedan 2000 som en privat stiftelse och är ett av Dalarnas största besöksmål med 65.000 betalande besökare per år. Falu Gruva en del av Världsarvet Falun, sedan 2001 med på Unescos världsarvslista och anses så värdefull att det ska bevaras för alltid.