Bilderna från ”A Day in the World” placeras i Falu Gruva fredagen 22 mars 2013

En tidskapsel, innehållande det hittills största fotografiska dokumentationsprojektet som genomfört under ett dygn, sänks ner i Falu Gruva för att bevaras för framtiden. Kapseln placeras i en gruvgång från 1700-talet, väl synlig för besökare i den över 1300 år gamla Falu Gruva, del av Världsarvet Falun.

Innehållet i tidskapseln består av ett exemplar av boken ”A Day in the World” på engelska, en dator med 100 000 högupplösta bilder samt fotografiska utskrifter av ett urval av de inskickade bilderna. Samtliga fotografier är tagna den 15 maj 2012 och skildrar människors vardag över hela världen.

Tidkapseln består av ett sexkantigt yttre skal. Innanför skalet finns en förvaringsbox som utgör den förslutningsbara delen av kapseln där föremålen ligger placerade. Designen av tidkapseln har hämtat sin inspiration från svenska gruvindustrimaskiner och deras tidlösa formspråk. Utformningen med de bärande stolparna ger designen en symbolisk styrka av att bära upp och skydda dess innehåll. Materialet till förvaringsboxen är en speciallegering som går under benämningen ”världens mest rostfria stål”: Outokumpu 654 SMO®

Tidskapseln försluts med svetsning och med hjälp av en ventil tömmer man behållaren på syre och fukt. Slutligen fylls den med argongas för att få en reaktionsfri miljö inuti behållaren så att innehållet bevaras, förklarar industridesigner Christian Runius, som formgivit tidskapseln

Den 15 maj 2012 skapade människor från 165 länder en bilddokumentation till ett gemensamt projekt där de delade med sig av sina liv och sin vardag. Flera miljoner bilder togs under denna dag och nästan hundra tusen skickades in till Aday.org, som är samlingspunkten för projektet. Ett viktigt syfte med Aday.org är att bevara alla bilder för framtiden. Flera institutioner runt jorden kommer också att förvara högupplösta fotografier för framtida forskning.

Även boken ”A day in the world” ingår i projektet, med tusen bilder utvalda av en internationell jury. Från bokens bilder gjordes ett urval för visning i en stor digital utställning som under ett dygn visades på utomhusskärmar över hela världen. En inomhusutställning med samma namn turnerar i Sverige mellan Kulturhuset i Stockholm, Världskulturmuseet i Göteborg och Dunkers Kulturhus i Helsingborg under 2012/13.

-  Den 1 300 år gamla Falu Gruva är sedan 2001 en del av världsarvet Falun och en lämplig plats för att förvara tidskapseln eftersom platsen enligt FN-organet Unesco ha så stort värde att den för alltid ska bevaras för kommande generationer. Det är också ett sätt att utveckla dagens besöksmål med spännande high tech-föremål i den guidade visningen, säger Anna-Lena Grusell som ansvarar för besöksservice vid Falu Gruva.

Det är många som har bidragit till att projektet blivit verklighet: Outokumpu, AGA,
Böhler Welding Group Nordic, Bokförlaget Max Ström, Falu Gruva, HP, Runius Design, Swagelok Sverige och Bergfast AB.

Pressen är välkommen att övervaka när tidskapseln placeras i Falu Gruva kl 10.00 fredagen den 22 mars vid Falu Gruva med start på Gruvplatsen 1, framför Anfarten, ingången till besöksgruvan. Representanter från projektet och samarbetspartners närvarar för att berätta mer. Beräknad tid 45–60 minuter.

PROGRAM

10.00 Samling vid Gruvplatsen Falu Gruva. Kort presentation av projektet och samarbetspartners samt historik om Falu Gruva. Nedstigning i Falu Gruva. Tidskapseln hissas ner via ett Creutz-schakt och firas in på fast mark 55 meter ner i underjorden. Möjlighet finns till fotografering och filmning nere i gruvan. Uppstigning ur gruvan. Tänk på att bära grövre skor eller gummistövlar. Alla får låna hjälm och gruvcape.

Kontaktpersoner för pressen

Anna-Lena Grusell, ansvarig besöksservice, Falu Gruva, cell +46 708 75 4990, annalena.grusell@falugruva.se

Fredrik Byrfors, projectchef, A day in the world, cell +46 707 50 5171, fredrik@eohfoundation.org