Copper Town Harmony sjunger in våren vid Gruvan

Nytt för i år på valborgsfirande vid Falu Gruva är att barbershopkören Copper Town Harmony sjunger in våren. Vårtalare är Falubon Joakim Lindblad, skådespelare och kulturskolechef i Gävle kommun. På barnens valborg blir det bland annat spaning efter årets berguvsungar med Falu Fågelklubb.

Även i år börjar valborgsfirandet redan på dagen med skojiga aktiviteter under barnens valborg, för att avslutas med körsång, vårtal och brasa under det traditionella valborgsfirandet på kvällen.

– Under många år har manskören Falu Kvartettsångare varit ett stående inslag i valborgsfirandet men då de i år är engagerade på annat håll bestämde vi oss för att prova något nytt. Vi tycker det är extra roligt att få erbjuda en svängig barbershopkörmed bara kvinnor, säger Anna Björkman, verksamhetschef vid Falu Gruva.

– Vi har länge varit sugna på att få uppträda vid gruvan och nu ser vi fram emot att få vara en del av en gammal tradition och samtidigt göra det på vårt sätt. Det blir både traditionella vårsånger och showlåtar i barbershopstil, säger Sara Hedström, dirigent för Copper Town Harmony

Program för Valborgsfirandet

Firandet börjar klockan 14 med familjejympa med Friskis & Svettis och barn- och familjeturen i gruvan. Fiskdammen är öppen klockan 14-16 och biljett till fiskdammen köper du i Världsarvshuset för 20 kronor. Familjebutiken Calimero har ansiktsmålning för barn. Falu Fågelklubb finns på plats i Östra utkiken med tubkikare från klockan 14 och hjälper besökare att spana på berguvsungarna. På Café Gjuthuset grillas det korv. Klockan 16.00 avslutas barnens valborg med allsång med Pelle och Stefan i Världsarvshuset.

Kvällens firande startar klockan 21 med sång av Copper Town Harmony, vårtal av Joakim Lindblad, Falubo och kulturskolechef i Gävle samt en rejäl brasa vid kanten av Stora Stöten. Café Gjuthuset har öppet hela kvällen och säljer bland annat grillad korv och kaffe.

• majbrasa
  • falu fågelklubb
  • calimero
  • friskis & svettis