Fira en dag i Världsarvet på Instagram

FN-dagen den 24 oktober 2015 uppmärksammas av Föreningen Världsarv i Sverige med livefotoprojektet En dag i världsarvet. Publicera din bild av Världsarvet på Instagram med taggen #endagivarldsarvet under 24 timmar.

Ett världsarv är ett kultur- eller naturminne som på ett alldeles unikt sätt vittnar om jordens och människans historia och därför ska skyddas och bevaras för all framtid. Varje världsarv är så värdefullt att det är en angelägenhet för hela mänskligheten. Det är FN-organisationen Unesco som utser världsarven. Idag finns drygt 1000 världsarv i hela världen varav 15 finns i Sverige.

”Ta tillfället i akt och besök några av världens viktigaste natur- och kulturarv! Besök något av våra svenska världsarv under FN-dagen. Ta bilder värdiga ett världsarv och publicera dem på Instagram med taggen #endagivarldsarvet. Genom detta event lyfter vi det faktum att världsarven är en angelägenhet för alla” säger Aleka Karayeorgopoulos, ordförande i föreningen Världsarv i Sverige.

”FN-dagen fokuserar på att tillsammans bygga ett hållbart och fredligt samhälle. I detta avseende ger Unescos världsarv en unik möjlighet att koppla historiens erfarenheter och framtidens utmaningar”, säger Mats Djurberg, generalsekreterare, Svenska Unescorådet.

Projektet En dag i Världsarvet startade redan 2013 och blev ett populärt arrangemang bland allmänheten då det digitala verktyget gör att alla kan delta på ett enkelt sätt. De bilder som taggas under dagen kommer att visas som ett liveflöde på skärmar ute på en del av världsarven.

I Världsarvet Falun kan bilderna ses på en skärm i Världsarvshuset vid Falu Gruva. ”Det här projektet tillgängliggör Världsarvet på ett enkelt sätt för en större allmänhet”, säger Christina Staberg, samordnare Världsarvet Falun. ”Dessutom finns det många motiv att ta från Falun där både gruvan, staden och bergsmansbygden ingår i Världsarvet vilket gör det till en riktig bildskatt”, avslutar Christina Staberg.