Invigning av krikonlunden på Stabergs bergsmansgård

Lördagen den 4 juni kl. 14.00 kommer Maria Norrfalk, tidigare landshövding i Dalarna, till Stabergs bergsmansgård för att inviga en nyplanterad krikonlund. Staberg är en viktig del av Världsarvet Falun och Maria fick en krikonlund i gåva när hon avslutade uppdraget som ordförande i Världsarvsrådet på hösten 2015.

- Det är hedrande och väldigt roligt att Maria väljer att vara med och inviga krikonlunden. Hon var en betydelsefull person i arbetet med att vårda och utveckla Världsarvet Falun och Stabergs bergsmansgård blev kulturreservat under hennes tid som landshövding, säger Christina Staberg, samordnare för Världsarvet Falun.

Under ceremonin får publiken även höra lite krikonhistoria och musik.