Ny barnbok om Världsarvet Falun

Boksläpp onsdag 16 maj kl. 15.00 i Världsarvshuset, Falu Gruva.
I Världsarvet Falun finns många autentiska miljöer som används av Faluns pedagoger och elever i undervisningen: Dikarbacken, Stabergs bergsmansgård, Falu Gruva och trästadsdelen Elsborg för att bara nämna några. Nu finns äntligen en barnbok som beskriver dessa miljöer och berättar om Faluns historia och varför Falun är världsarv.

Uppdraget att ta fram en barnbok kommer från Världsarvsrådet i Falun. Agneta Barle har skrivit och Titti Lorentzson har illustrerat boken som nu kommer att användas av pedagoger i Falun. Projektet sammanfaller med att det 2018 är Europaåret för kulturarv där en viktig målgrupp är barn och unga.

- Det är fantastiskt att kunna använda sig av Världsarvets unika kulturmiljöer i sin undervisning. Att dessutom få tillgång till denna bok ger ett starkt mervärde både för mig som pedagog och för eleverna, säger Ewa Lindgren, konstpedagog på Kulturskolan i Falun och som ofta är på bergsmansgården Staberg med sina elever.

- Genom att följa syskonen Erik och Brita bjuder boken läsaren på en spännande resa i tid och rum och berättar om en viktig del av Sveriges historia. Målgruppen är i första hand barn, men passar även den som håller på att lära sig svenska, säger Christina Staberg, samordnare för Världsarvet Falun. Boken ger en förståelse för vad ett världsarv egentligen är och förklarar att Falun och gruvindustrin tidigt ingick i ett globalt sammanhang.

Pressen är välkommen på boksläpp i Världsarvshuset, Falu Gruva, onsdagen den 16 maj kl. 15.00. Träffa Agneta Barle och Titti Lorentzson som har skrivit och illustrerat boken ”Roströk, äpplen och gamla mormor”. Elever och pedagoger från Kulturskolan i Falun deltar med musik och konstskapande verksamhet. Vi träffar även Gull-Viva, Uven och några andra karaktärer från boken.

Boken är finansierad av Länsstyrelsen Dalarna och Falu kommun.

• Kultur