Varmt välkommen på pressvisning - skulpturutställning av Jörg Jeschke i Falu Gruvas konsthall

Visning av utställningen för press: tisdag 20 juni kl 10.00 eller annan tid efter överenskommelse

Invigning av utställningen: tisdag 27 juni kl 14.00.

Utställningen pågår 27 juni till den 31 augusti 2017.

I Falu Gruvas Konsthall, med storslagen utsikt över dagbrottet Stora Stöten, visas i sommar en utställning av falukonstnären Jörg Jeschke.

Var och en av de 32 skulpturerna i trä, granit och brons bär på en berättelse med tankar och idéer om människans tillvaro, som tar sig uttryck i symboliskt laddade objekt: Kläder, hus, farkoster, som också kan ses som existentiella skal som omger oss. Som skyddar eller döljer och som också kan omvandlas och byta skepnad.

Jörg Jeschke utbildade sig i skulptur på Konsthögskolan i Wien 1960-1965. Hans stora offentliga verk finns i Dalarna och på många andra platser i landet.

(Se mer på www.konstidalarna.se)

För mer information kontakta Gunilla Hedenblad, antikvarie vid Falu Gruva, tel. 070-698 24 26.