Sportlov på djupet för barn och barnbarn

Falu Gruva gör dina barn och barnbarn till experter under sportlovet. I år är det fackkunskaper från både nutid och dåtid som gäller vid Falu Gruva: Hur man hanterar elavbrott när man är ensam hemma, sjukvårdsupplysning för 300 år sedan, hur man bygger en riktig kastmaskin eller hur det var att arbeta som gruvdräng i underjorden.

-  Programmet har aldrig varit så stort och varierande som vid årets sportlov, berättar Anna-Lena Grusell vid Falu Gruvas besöksservice. Falu Gruva satsar på att skollediga barn och barnbarn i Dalarna får spännande upplevelser med kvalitet.

Sportlov vid Falu Gruva; program alla dagar från 23 februari till 3 mars kl 11.30-16.00. Det finns mycket att välja på och flera nya aktiviteter:

• Vad gör man om man är ensam hemma och det blir svart i hela kvarteret? En lärare från Civilförsvarsförbundet håller en lekfull lektion för hela familjen där man bygger kojor och får veta vad som är viktigt att ha koll på när elen går. Välj mellan onsdag eller torsdag kl 13.00-15.00. Alla som går kursen får ett diplom.
  • För 300 år sedan var örtmediciner, knivar och kissburkar, viktiga för sjukvården vid Falu Gruva. Det och ännu mer berättas om under barn- och familjevisningen i Gruvhospitalet. Måndag till fredag kl 13.30.
  • I Teknikverkstan får barn tillsammans med vuxna bygga en egen kastmaskin. Måndag till fredag kl 12.00-15.00.
  • Följ med en gruvguide ner i underjorden, där det berättas om hur det var att arbeta i gruvan förr i tiden. Speciella barn- och familjevisningar som passar för barn 5-9 år. För de äldre passar visningar till 67 meter allra bäst. Guidade visningar flera tider varje dag på svenska eller engelska.
  • En tipspromenad för barn och familj bland gruvkartor, gruvpumpar och mineralprover. Priser att vinna!

Pressen är välkommen för prova-på-visning måndag 25 februari kl 13.15 i Världsarvshuset vid Falu Gruva.

Föräldrar eller mor- och farföräldrar behöver vara med barnen för att aktiviteterna ska fungera. Flera program har föranmälan. Lägsta ålder i gruvan är 3 år. Mer information finns på www.falugruva.se eller ring till Världsarvshuset vid Falu Gruva 023-78 20 30.

Kontaktperson för pressen

Anna-Lena Grusell, Falu Gruva, tel 070-875 49 90 annalena.grusell@falugruva.se

• dalarna
  • falun
  • sportlovsprogram
  • gruvhospitalet
  • hembert
  • civilförsvarsförbundet

Falu Gruva äger, vårdar och visar ett industrihistoriskt område som består av dagbrott, gruva, skyddade kulturhistoriska byggnader och miljöer, kommersiella fastigheter, dammar, skog i och utanför Falun och ett museum med samlingar och utställningar. På området erbjuds guidningar, program och event, pedagogisk verksamhet, företagsarrangemang, festvåning, caféer, restauranger och butiker samt uppställningsplats för husbilar. Falu Gruva drivs sedan 2000 som en privat stiftelse och är ett av Dalarnas största besöksmål med 250.000 besökare per år, varav 1/3 av gruvbesökarna är utländska. Falu Gruva en del av Världsarvet Falun, sedan 2001 med på Unescos lista; platser så värdefulla att de ska bevaras för alltid.