Sportlov vid Falu Gruva i Dalarna

Från den 22 februari till den 2 mars arrangerar Falu Gruva ett fullspäckat sportlovsprogram. Varje dag erbjuds visningar nere i Falu Gruva. Det ges även de särskilda familjevisningar, som har varit väldigt populära de senaste åren. Oavsett väder går det alltid att hitta något att göra vid Falu Gruva. Vädret under jord är alltid detsamma, och ovan jord kommer det att finnas aktiviteter både inomhus och utomhus

I Gruvhospitalet blir det visningar alla vardagar, på temat ”Bland knivar, läkeväxter och kissprover”, en visning som kan göra oss tacksamma för att vi lever idag och inte på 1600-talet om vi skulle bli sjuka.

På helgerna blir det visningar för hela familjen i Gruvmuseet, med särskild inriktning på människorna vid gruvan.

I museet kommer det att gå att skapa en egen gruvlig varelse, med inspiration från sagodjur och mytiska väsen från hela världen.

Världsarvshuset är öppet varje dag kl. 11-16, och där visas också filmerna ”Den förstenade gruvdrängen” och ”Det Stora Raset”. Filmerna är ca 15 minuter långa och går kontinuerligt.

Det fullständiga programmet, med tider för alla aktiviteter, finns även på Falu Gruvas hemsida, http://www.falugruva.se/

För mer information går det att kontakta museipedagog Johanna Nybelius på johanna.nybelius@falugruva.se eller 073-713 77 87

Falu Gruva äger, vårdar och visar ett industrihistoriskt område som består av dagbrott, gruva, skyddade kulturhistoriska byggnader och miljöer, kommersiella fastigheter, dammar, skog i och utanför Falun och ett museum med samlingar och utställningar. På området erbjuds guidningar, program och event, pedagogisk verksamhet, företagsarrangemang, festvåning, caféer, restauranger och butiker samt uppställningsplats för husbilar. Falu Gruva drivs sedan 2000 som en privat stiftelse och är ett av Dalarnas största besöksmål med 250.000 besökare per år, varav 1/3 är utländska. Falu Gruva en del av Världsarvet Falun, sedan 2001 med på Unescos lista; platser så värdefulla att de ska bevaras för alltid.