Springtävling inviger Falustråket och Nationaldagsfirandet vid Falu Gruva

Familjedag i världsarvet. Nationaldag med världsarvslopp, barnteater och traditionellt firande för stora och små. Säsongspremiär för Lilla Gruvtåget runt Stora Stöten. Invigning av Falustråket.

- I samband med nationaldagsfirandet kommer Falustråket, en promenad- och cykelväg i Världsarvet mellan Stora Torget och Falu Gruva via Dalarnas museum, att invigas. Invigningen sker i form av Världsarvsloppet där man får springa, jogga eller gå 1347 meter. Barnvagnar med barn är extra välkomna att delta med förälder vid handtaget berättar Christina Staberg som arbetar som samordare för världsarvet. Medalj till alla tävlande som kommer i mål. Priser till placeringarna ett, två och tre i samtliga klasser, även barnvagnsklassen, fortsätter Christina.

Aktiviteter på Stora Torget

Uppvärmning på Stora Torget med Friskis och Svettis 10 minuter före start för båda startgrupperna.

13.15 Invigningstal med Rony Forsberg, evenemangschef på Skid VM och styrelseordförande i Centrala Stadsrum.

13.20 Start ungdomar 10-14 år.

13.30 Start 15 år och uppåt samt barnvagnsgruppen.

Aktiviteter vid Falu Gruva

Från 13.30 Målgång och prisutdelning för Världsarvsloppet.

Lilla Gruvtåget går runt Stora Stöten varje hel och halv timme.

14.30 Barnteater "Upptäckarna" framför museet

14.50 Traditionellt nationaldagsfirande med sång, musik och tal från museets trappa.
Valborgstalare, Jonatan Block skolchef i Falun. Vi hälsar nya medborgare i Falun välkomna under ledning av Karl Erik Pettersson, kommunstyrelsens ordförande! Falu kammarkör och Falu Spelmanslag underhåller. Andra medverkande är Civilförsvarsförbundet med nationaldagståg och fanor samt JH Showbiz med ljud.

- Vi arbetar hela tiden målmedvetet med att utveckla ett programutbud vid Falu Gruva som ska passa både yngre och äldre besökare, berättar Anna-Lena Grusell som är ansvarig för evenemangen vid Falu Gruva. Falu Gruva vill vara ett utfyktsmål för hela familjen, med barn och barnbarn.

Världsarvshuset med butik kl 11.30-16, guidade visningar i gruvan kl 12-14.30 och museet öppet kl 12-16. Serveringar och butiker håller öppet på gruvområdet.

Anmälan till Världsarvsloppet

• Föranmälan till Falu IK Friidrott, plusgiro 96 78 31-9 senast 31 maj (män/kvinnor födda 1998 och tidigare: 70 kr, pojkar/flickor 10-14 år födda 1999-2003 50 kr).
  • Efteranmälan på tävlingsdagen på Stora Torget från kl 11.30 fram till en timme före start (män/kvinnor födda 1998 och tidigare: 100 kr, pojkar/flickor 10-14 år födda 1999-2003 70 kr).

Nummerlappar: individuell utdelning på tävlingsdagen från kl 11.30 på Stora Torget. För mer information om tävlingen eller anmälan ring Falu IK Friidrott tel 023-288 10.

Arrangörer

Familjedagen med nationaldagsfirande, världsarvslopp och barnteater arrangeras av: Falu Gruva, Centrala stadsrum, Falu IK, Falu kommun

• nationaldagsfirande falu gruva i falun
  • världsavsloppet invigning av falustråket
  • barnteaterföreställning vid falu gruva
  • falu ik anmälan till världsarvsloppet falustråket

Falu Gruva äger, vårdar och visar ett industrihistoriskt område som består av dagbrott, gruva, skyddade kulturhistoriska byggnader och miljöer, kommersiella fastigheter, dammar, skog i och utanför Falun och ett museum med samlingar och utställningar. På området erbjuds guidningar, program och event, pedagogisk verksamhet, företagsarrangemang, festvåning, caféer, restauranger och butiker samt uppställningsplats för husbilar. Falu Gruva drivs sedan 2000 som en privat stiftelse och är ett av Dalarnas största besöksmål med 250.000 besökare per år, varav 1/3 av gruvbesökarna är utländska. Falu Gruva en del av Världsarvet Falun, sedan 2001 med på Unescos lista; platser så värdefulla att de ska bevaras för alltid.