Ta en selfie med 1800-talsturist vid Falu Gruva

En man som besökte Falu Gruva i början av 1800-talet är känd som den första svenska turisten. Nu står han, i överrock och hög hatt, intill Anfarten ner i gruvan.

Över en miljon besökare har varit under jord i Falu Gruva under de senaste femtio åren. Men gruvan har varit ett populärt besöksmål i många hundra år.

En akvarellmålning från 1824 visar en man, tidstypiskt klädd i överrock och hög hatt, som lutar sig mot ett staket vid Falu Gruva. "En turist" står det på målningen. Det är första gången det begreppet användes i skrift på svenska.

Nu har en avbildning av 1800-talsbesökaren placerats intill Anfarten ner i Falu Gruva.

"Vi vet inte vad han hette - men vi vet att han var den första svenska turisten. Nuförtiden behöver man inte anlita en akvarellmålare för att minnas besöket i gruvan. Det räcker med att ta en selfie", säger museipedagog Johanna Nybelius.

• Kultur

Falu Gruva äger, vårdar och visar ett industrihistoriskt område som består av dagbrott, gruva, skyddade kulturhistoriska byggnader och miljöer, kommersiella fastigheter, dammar, skog i och utanför Falun och ett interaktivt museum. På området erbjuds guidningar, program och event, pedagogisk verksamhet, företagsarrangemang, bed & breakfast, caféer, restaurang, hantverkare och butiker samt uppställningsplats för husbilar. Falu Gruva drivs sedan 2000 som en privat stiftelse och är ett av Dalarnas största besöksmål med 65.000 betalande besökare per år. Falu Gruva en del av Världsarvet Falun, sedan 2001 med på Unescos världsarvslista och anses så värdefull att det ska bevaras för alltid.