Valborg för berguvarna vid Falu Gruva

Traditionellt valborgsfirande i Världsarvet tisdag 30 april kl 21.30. Våreldar och kulning runt dagbrottet istället för fyrverkerier och smällare med hänsyn till de skyddade berguvarna som har sitt revir på gruvområdet.

Av hänsyn till berguvarna kommer sex våreldar att brinna runt Stora Stöten istället för fyrverkerier. Majbrasa tänds på Gruvplatsen. Traditionell kulning av Kål Berit Sens.

-  En ny hjälpinsamling startas på Valborgsmässoafton för bevarandearbetet för berguven med möjlighet att få diplom och även en spännande personlig uv-visning, berättar Kalle Bergström från Falu Fågelklubb som sköter tillsynen av berguvarna vid Falu Gruva och är den som håller i insamlingen.  Det är berguvskameran som används för att följa berguvsfamiljen via nätet i direktsändning som behöver uppdateras. Kameran ger värdefulla uppgifter till Falu Fågelklubb och är även en spännande möjlighet för allmänheten att följa de utrotningshotade berguvarna.

Pressen är välkommen på förhandsinformation tisdag 30 april kl 10.30 i Världsarvshuset Närvarande är Kalle Bergström från Falu Fågelklubb och Anna-Lena Grusell Falu Gruva.

Övrigt program under valborgskvällen är vårtal av Richard Holmqvist, ordförande i miljönämnden Falu kommun och engagerad i frågor kring bevarande av djur och natur. Ungdomsorkestern Gränslöst spelar världsmusik under ledning av Stefan Westberg. Manskören Falu Kvartettsångare välkomnar våren, körledare Lennart Andréasson. Dessutom flera kvällsöppna butiker på gruvområdet: Världsarvshuset kl 19-22, Bagarstugan och Stensliperiet kl 12-21 samt outletförsäljning med designkläder Ewa I Walla i Gjuthuset kl 19-22.

-  Vi vädjar till allmänheten att respektera att det inte är tillåtet med fyrverkerier och smällare på gruvområdet säger Anna-Lena Grusell, ansvarig för besöksservice och programmet på valborgsafton. Promenera gärna till gruvan eftersom parkeringsutrymmet är begränsat.

Kontaktpersoner för pressen

Anna-Lena Grusell, Falu Gruva tel 070-875 49 90