Kick-off för GYSAMs gymnasiekocktävling

Det saknas cirka 5000 kockar i Sverige!

Besöksnäringen är mycket viktig för Dalarna och i ständig utveckling. Samtidigt minskar antalet sökande till restaurang- och livsmedelsprogrammen för varje år. Idag uppmuntras teoretiska program framför de praktiska utbildningarna, där jobben faktiskt finns, till exempel inom restaurangnäringen. Med anledning av allt detta planerar man inom Gysam en kocktävling för gymnasieelever inom samverkansområdet. Syftet är att höja intresset för branschen samt visa på de utvecklingsmöjligheter som finns inom yrket. Dessutom är det ett sätt att uppmärksamma gymnasieutbildningarna inom restaurang- och livsmedel. Den 8 november var det kick- off för de tävlande lagen på Smedenskolan i Smedjebacken.

Lag från Restaurang- och livsmedelsprogrammet i Falun, Borlänge, Leksand och Smedjebacken fanns på plats för att bli inspirerade inför tävlingen som går av stapeln den 11 mars på Smedenskolan i Smedjebacken.

Under dagen berättade Tommy Eriksson (tidigare elev på Smedenskolan som tävlat i årets kock, nybliven OS-guldmedaljör och numera gastronomisk ledare på Högberga gård i Stockholm) om hur det är att tävla i matlagning. Han poängterade vikten av att laga mat med hjärtat och att välja rätter som man verkligen kan stå för, inte krångla till det och att ha roligt under tiden. Han tipsade eleverna om att tävlingsmat handlar mycket om logistik och om att göra allting i rätt ordning. Det förberedningsarbete man lägger ner kommer att löna sig när det sen är dags för tävlingen. Eleverna fick också information om lite tävlingsregler och vilka kriterier som kommer att utgöra bedömningsunderlaget av huvuddomare Marcus Hallgren från Svenska Kockars Förening. Dessutom presenteras den råvarukorg som Görgen Tidén tagit fram till eleverna.

Följ evenemanget "Årets kockteam" på Facebook för att hålla dig uppdaterad.

Tävlingen arrangeras den 11 mars 2017 på Smedenskolan i Smedjebacken. Allmänheten är välkommen som publik.

Vill du veta mer?

Läs mer om Gysam på www.gysam.se eller kontakta Lina Lundin lina.lundin@fbregionen.se 0243-24 80 55 eller Jessica Wide som är Gysams politiska ordförande på 023- 822 80.