Samverkan för ökat bostadsbyggande i Falun Borlänge-regionen

Falun Borlänge-regionen växer med cirka 1500 personer varje år och de närmsta åren finns en efterfrågan på över 3000 nya bostäder. Tack vare ett nära samarbete mellan sex kommuner i regionen finns här stora möjligheter att investera i tomter som ligger både centralt, sjö- och naturnära. Den 20- 21 september deltar vi på Business Arena Stockholm, Nordens ledande mötesplats för aktörer inom fastighets- och samhällsbyggnadssektorn, för att visa upp våra attraktiva tomter och tillsammans attrahera investeringar till regionen.

Falun Borlänge-regionen AB är ett regionalt utvecklingsbolag som ägs av Falun, Borlänge, Gagnef, Ludvika, Smedjebacken och Säters kommun. Via bolaget samverkar kommunerna kring olika frågor, driver projekt för att stärka och utveckla näringslivet och säkra den framtida kompetensförsörjningen, samt marknadsför regionen som en attraktiv plats att arbeta, bo och leva i. Helena Åkerberg Hammarström, näringslivschef i Säters kommun ser positiva effekter av att jobba tillsammans för bland annat ökat bostadsbyggande:

-Tillsammans är vi starka och kan underlätta för den som vill etablera sig i någon av våra kommuner. Genom att vara generösa mot varandra kan vi erbjuda en väg in till större möjligheter i sex kommuner. Vi vet att bostadsbyggande i någon av våra kommuner får positiva effekter för hela regionen. Avstånden mellan orterna är korta och många av våra invånare pendlar inom regionen. När vi samverkar uppnår vi bäst resultat, säger Helena.

Business Arena arrangerades första gången 2001 och har kommit att bli Nordens ledande mötesplats för aktörer inom fastighets- och samhällsbyggnadssektorn. För fjärde året i rad deltar Falun Borlänge-regionen på mässan då det gett positiva effekter på bostadsbyggandet i hela regionen.

-Aktörer som tidigare inte visste var i landet vi fanns och vilka möjligheter vi kunde erbjuda har visat intresse för vår region och det ser vi som ett resultat av vår medverkan på Business Arena säger Linda Nilsson, Plan- och markchef i Borlänge kommun.

Inför årets mässa har arbetet med appen FB-regionen, som togs fram i samarbete med Tension Graphics inför förra årets mässa fortsatt och vidareutvecklats. Via appen visas regionens attraktivaste tomter upp.

-I appen FB-regionen kan man utforska regionens intressanta objekt i en gameifierad kartvy. Vi hoppas att besökaren ska få en tydligare känsla både av objekten och omgivningarna, säger Linda Wallin, näringslivschef i Falu Kommun.

Vill du veta mer?
Kontakta Linda Wallin, näringslivschef i Falu kommun.
Telefon: 023 – 868 88 eller mail: linda.m.wallin@falun.se

Helena Åkerberg Hammarström, näringslivschef i Säters kommun.

Telefon: 0225-55138 eller mail: helena.akerberg-hammarstrom@sater.se

Linda Nilsson, Plan- och markchef i Borlänge kommun.

Telefon: 0243-740 23 eller mail: linda.nilsson1@borlange.se