Anmälan till Dalarnas Byggnadsvårdspris år 2017 har öppnat

Dalarnas Byggnadsvårdspris går av stapeln för andra gången år 2017 och nu har anmälan öppnat. I maj 2015 delades priset ut för första gången och det blev en succé. 22 högklassiga bidrag skickades in och vinnaren blev Sammilsgården i Rättvik. Dalarnas Byggnadsvårdspris är instiftat av Falu Rödfärg tillsammans med Dalarnas fornminnes- och hembygdsförbund, Dalarnas museum och Länsstyrelsen Dalarna. Priset vill uppmuntra goda insatser för bevarande av lokalt byggnadsskick, bevarande av kunskap inom äldre hantverkstekniker och nyskapande med rötter i Dalarnas lokala byggnadstradition.

Byggnadsvårdspriset 2015 vanns av Kenneth Lehto och Astrid Danielsson-Lehto som bevarat och renoverat sitt bostadshus sedan 1982. Det var under en promenad under tidigt 80-tal som paret passerade Sammilsgården som stod tom. Ett år senare var gården i deras ägo. Efter drygt 30 års restaurering av gården med anor från 1700-talet har gården blivit ett livsprojekt som hela familjen är engagerad i. Ett projekt där processen är lika viktig som utförandet. Att arbetet får ta tid har Kenneth gjort till sitt mantra. Objektet Sammilsgården blev en värdig vinnare av priset, som man med stor omsorg försökt att bevara i dess originalskick och renovering har gjorts med stor respekt för byggnadens kvaliteter.

Vinnarobjektet tillhör en av följande kategorier:

Bevara
En gammal byggnad eller bebyggelsemiljö har bevarats genom större åtgärder eller en längre tids underhåll. Projektet har genomsyrats av lokal byggnadskultur liksom äldre byggnadstekniker och material.

Använda
En äldre byggnad har räddats från förfall genom att den anpassats för ny funktion. Nödvändiga ändringar har utförts med hänsyn till byggnadens kulturhistoriska kvaliteter och den nya funktionen främjar ett långsiktigt bruk och underhåll.

Utveckla
En ny byggnad har formgetts och uppförts med hänsyn till omgivande bebyggelse. Konstruktionen kan vara nyskapande, men ska vila på grunder i det lokala byggnadstraditionen.

Nominering
Vem som helst kan nominera sig själv eller en annan privatperson, förening eller företag för goda byggnadsvårdsinsatser. En jury bestående av lokala kulturprofiler kommer att nominera de mest intressanta objekten och besöka dessa. Vinnaren presenteras och priset delas ut av landshövdingen den 18 maj 2017. Priset, i form av en bronsplakett formgiven av konstnären Ebba Matz och ett diplom, kommer att tilldelas ägaren av objektet.

Sista anmälningsdag är 31 januari 2017
Anmälan sker på Falu Rödfärgs hemsida:

• Bygg, fastighet

Falu Rödfärg är ett av Sveriges äldsta aktiebolag, grundat 1764 som Stora Kopparbergs Bergslags AB. Idag är företaget ett fristående dotterbolag inom Stora Enso. Även som varumärke är Falu Rödfärg ett av landets äldsta. I snart 250 år har Falu Rödfärg tillverkats enligt samma grundrecept, med det unika, naturpigmentet från Falu Gruva. Den mineralrika färgen ger skyddande och bevarande egenskaper på trä och pigmentets naturliga kiselkristaller ger en äkta lyster åt alltifrån sjöbodar, torp och lador till offentliga byggnader och arkitektritade villor.

Janne Waxin

Presskontakt Tf. VD +46730405975