Svenska Månhuset är världens första konstprojekt på månen

- Första gången Sverige sätter ett föremål på månens yta

Månhuset, världens första konstprojekt på månen, får nu ny kraft med hjälp av global crowfunding. Konstprojektet är en symbol för att göra rymden tillgänglig för alla. Det röda huset med vita knutar åker upp till månen med det amerikanska rymdbolaget Astrobotic Technology i oktober 2015.

Konstnären och entreprenören Mikael Genberg har sedan 2003 arbetat med Månhuset - världens
första konstprojekt på månen - med målbilden att sätta ett rött hus med vita knutar på månens yta. Projektet är till 75 procent klart efter att några av Sveriges främsta rymdingenjörer har lagt ner år av ideellt arbete. 2010 tappade arbetet fart på grund av finanskrisen.

Konstprojektet har tidigare enbart finansierats av partners från näringslivet. I och med de senaste årens digitala revolution och framför allt genombrottet för crowdfunding (gräsrotsfinansiering), finns
nu en unik möjlighet för människor i hela världen att stödja Månhuset, och därmed göra konstprojektet möjligt. Det är 384 000 km till månen, vilket innebär att 1 USD tar Månhuset cirka 25 meter
närmare månen. Ju fler och ju större bidrag, desto närmare månen kommer
Månhuset.

Månlandning i oktober 2015

Det röda huset med vita knutar kommer att tas upp till månen av det amerikanska rymdbolaget Astrobotic, som bland andra har NASA som samarbetspartner. Uppskjutningen och månlandningen är planerad till oktober 2015.-  Med Månhuset kan Sverige skriva historia och sätta ett avtryck på den
internationella scenen. Vi ser fram emot att samarbeta med Månhuset och att bidra till Sveriges första ”Apollo moment”. Endast tre nationer i världen har tidigare landat på månen, det är på väg att förändras, säger John Thornton, vd för Astrobotic.

Christer Fuglesang, Sveriges första och hittills enda astronaut i rymden, är ambassadör för Månhuset.

-  Fram tills nu har rymden bara varit tillgänglig för en exklusiv skara. Månhuset ger nu alla människor runt om i världen en möjlighet att komma närmare rymden. Månhuset bidrar även till att öka intresset för entreprenörskap, teknik och vetenskap, säger Christer Fuglesang.

Tillsammans gör vi det möjligt att skapa historia

För att förverkliga Månhuset behövs 15 miljoner dollar (100 miljoner SEK). Nysatsningen
på Månhuset görs möjlig av Falu Rödfärg - som i år har präglat och färgat det svenska landskapet i 250 år. Falu Rödfärg är samarbetspartner och möjliggör den globala crowdfundingen - så att alla människor runt om i världen som vill kan stödja Månhuset.

- I år firar Falu Rödfärg 250 år, redan 19 år innan Franska revolutionen började vi i Sverige
måla våra hus med Falu Rödfärg. Det är värt att fira! Det finns inget bättre sätt att göra det på, än att stödja Månhuset. Det är ett fantastiskt konstprojekt som förenar människor runt om i världen. Tillsammans gör vi det möjligt, säger Johan Molin, vd för Falu Rödfärg.

- Huset ska vara 3 meter brett, 2 meter djupt och 2,5 meter i takhöjd och tillräckligt stort för en vuxen person att stå upprätt i. Det är en teknisk utmaning, i alltifrån husets storlek till den ”självutlösande” konstruktionen. Det är också det första huset som ”byggs” på månen, säger Emil Vinterhav, ansvarig för Månhusets tekniska team.

Alla medel som samlas in genom crowdfundingen går oavkortat till förverkligandet av Månhuset. Crowdfundingen sker på Månhusets webbplats, www.themoonhouse.com, mellan den 28 maj och den 30 november 2014.

Det går att stödja med 1 dollar upp till 100 000 dollar. För 50 dollar får man sitt namn tryckt på insidan av Månhuset. För 100 dollar skickas ett personligt meddelande upp digitalt med huset. För fler belöningar se www.themoonhouse.com. Här kan allmänheten från och med nu köpa månmeter.

För mer information vänligen kontakta:

Mikael Genberg, konstnär och entreprenör Månhuset - för allmänna frågor om Månhuset E-post: mikael@themoonhouse.com, telefon: 070-775 53 93
Emil Vinterhav, ansvarig för Månhusets tekniska team - för tekniska frågor E-post: emil@themoonhouse.com, telefon: 070-555 18 69

Johan Molin, vd Falu Rödfärg - för frågor om crowdfundingen och Falu Rödfärgs samarbete med Månhuset, E-post: johan.molin@falurodfarg.com, telefon: 070-573 27 73

Om Månhuset

Månhuset är ett gränslöst möte mellan konst och teknik, kultur och vetenskap, historia och framtid, men framför allt mellan rymden och människan. Månhuset är en symbol för vad vi människor tillsammans kan göra möjligt. De senaste årens digitala utveckling har skapat nya förutsättningar att nå och engagera människor runt om i världen - via crowdfunding och sociala medier. I år firar Sveriges nationalfärg, Falu Rödfärg, 250 år genom att stödja Månhuset med en global crowdfunding som ska förverkliga visionen - ett falurött hus med vita knutar på månen. Alla medel som samlas in genom crowdfundingen går oavkortat till Månhuset.