Familjebostäders landshövdingehus på Djurgårdsgatan    bild: Krister Engström
Familjebostäders landshövdingehus på Djurgårdsgatan bild: Krister Engström

Hållbar renovering av landshövdingehus

Landshövdingehusen är unika för Göteborg och Familjebostäder äger många av dem. De är karakteristiska med en våning i sten och två våningar i trä och de flesta finns i Kungsladugård och Majorna. Under 2018 har vi kompletterat med moderna landshövdingehus på Majstångsgatan i Kungsladugård.

Familjebostäder äger och förvaltar 75 landshövdingehuskvarter i främst Majorna och Kungsladugård med drygt 5000 lägenheter. Kvarteren och gårdarna är mysiga och områdena är mycket populära. I Kungsladugård har nya hyresgäster nyss flyttat in i 63 lägenheter i moderna landshövdingehus där många av lägenheterna har en extra nisch som kan användas som sovrum, myshörna eller kontor.

De äldre husen behöver skötas om och det gör vi enligt omsorgsfullt utformade planer och med varsam hand.

- När vi renoverar landshövdingehusen följer vi ett åtgärdsprogram för hållbar renovering av bland annat badrum, trapphus, fasadmålning och utemiljö. För färgsättning och utsmyckningar jobbar vi med antikvarier som hjälper oss att bevara karaktären. Vi försöker i möjligaste mån återskapa hur huset såg ut i sitt ursprungliga skick, berättar Sara Hamon, fastighetsutvecklingschef på Familjebostäder.

De flesta landshövdingehusen byggdes mellan 1890 och 1930 och utgör ett riksintresseområde inom kulturmiljövården.

- Våra hus är fantastiska! Men ibland kan de behöva lite extra omsorg. När vi renoverar tänker vi långsiktigt. Vi vårdar och bevarar arkitektoniska uttryck och detaljer. Hållbarhet och varsamhet är ledord för arbetet, fortsätter Sara.

Under 2019 kommer fokus att vara på badrum, trapphus och gemensamma utrymmen förutom fasadmålning.

Fakta landshövdingehus
På grund av brandfaran fick trähusen inte byggas högre än två våningar. Men behovet av bostäder var stort, så man tog fram ett förslag på hus med bottenvåning i sten. Historien säger att förslaget överklagades, men godkändes sedan av dåvarande landshövdingen, Albert Ehrensvärd.

Vill du veta mer, kontakta gärna Sara Hamon, fastighetsutvecklingschef på Familjebostäder 0761183582 sara.hamon@familjebostader.se