Det våras för kvinnligt entreprenörskap i Rinkeby

Rinkeby Empowerment går av stapeln 4 maj på Rinkebystråket. På plats finns en rad framgångsrika kvinnliga entreprenörer med förankring i Rinkebyområdet för att inspirera unga kvinnor med entreprenörsdrömmar.

Initiativet till Rinkeby Empowerment kommer från Familjebostäder och ett antal organisationer* samt lokala kvinnliga företagare har slutit upp för att lyfta frågan på Rinkebystråket på lördag. På plats finns succé-entreprenörer** med förankring i Rinkeby och Järva med omnejd för att berätta sin historia och svara på frågor från unga kvinnor. Kvinnliga affärsrådgivare från olika kulturer och med olika språkkompetenser ger vägledning och uppmuntran under eftermiddagen. Det bjuds även på mingel och scenshow.

Deqa Abukar är erfaren företagare inom e-handel och driver kvinnonätverket Womenisa som också är engagerade i Rinkeby Empowerment.

– Företagande är en biljett förbi mycket av den strukturella ojämlikhet som är förknippad med att söka jobb och traditionella anställningar. En biljett som kvinnor med utländsk bakgrund inte har använt hittills, det vill vi ändra på, säger Deqa Abukar.

I dag är 5 procent av de förvärvsarbetande invånarna i Rinkeby egenföretagare - 7 procent av männen men endast 3,3 procent av kvinnorna. Att jämföra med 11,8 procent av männen i hela landet och 5,5 procent av kvinnorna. Detta enligt SCB.

– Hos oss på Rinkebystråket drivs endast 2 av 21 verksamheter av kvinnor. Vi ville skapa en dag för unga tjejer i området som funderar på sin framtid och när vi började arbeta med eventet insåg vi att det fullkomligt bubblar av kvinnligt entreprenörskap i Rinkeby och Järva! Jag är säker på att det kommer att slå gnistor från scenen på lördag, säger Sofia Lindestad, kommunikatör på Familjebostäder.

NÄR: lördag 4 maj kl 15-18. Scenprogram från kl 15.00
VAR: Torget vid Rinkebystråket 100
HUR: Alla aktiviteter är kostnadsfria

*Några av de organisationer som deltar vid Rinkeby Empowerment:

Womenisa
Ett nätverk för entreprenörskap och kvinnlig utveckling med bas i Kista. Målet är ett bättre samhälle för alla och att underlätta vägen till framgång för kvinnor med minoritetsbakgrund. Här skapas framtidens kvinnliga ledare!

Startup Sthlm
Idéell stiftelse som ägs av Stockholms stad, SEB och Almi. Lär ut allt du behöver för att starta företag eller organisation, helt kostnadsfritt. Vill att Stockholm ska vara bäst i Europa på nyföretagande.

Rinkeby Folkets Hus
Rinkeby Folkets Hus är hyresgäst till Familjebostäder och ett av Europas mest spännande kulturhus. Här finns initiativ som t ex Folkets Systrar som har fokus på personlig utveckling genom feminism och kvinnokamp.

Rinkebystråkets kvinnliga handlare
Rinkebystråkets kvinnliga handlare berättar om sina vägar till ett eget företag.

**Rinkeby Empowerment, 4 maj
Program: http://rinkebystraket.se/rinkebyempowerment