Familjebostäder firar lokala hjältar i Rinkeby

Lördagen den 28 september firas för andra året i rad ”Hjältarnas dag” på Rinkebystråket med gratisaktiviteter för hela familjen.

Nu på lördag sätts de goda krafterna i fokus när såväl superhjältar som vardagens hjältar uppmärksammas på Rinkebystråket. Under temat ”Hjältarnas dag” kan besökarna se fram emot en familjedag med aktiviteter och möten med hjältar av olika slag. Förutom Stiftelsen Läxhjälpen, som bedriver läxhjälpsundervisning på Rinkebyskolan, är samhällets hjältar från brandförsvaret och polisen på plats.

– Hjältar finns överallt runt om oss i vardagen. Att få hylla och samarbeta med några av de många lokala hjältar som finns i Järva är naturligt för oss som största fastighetsägare i Rinkeby, säger Samra Tesfamariam på Familjebostäder.

Ansiktsmålning, hjältesagor och basket
Under eftermiddagen bjuds stora och små hjältar på olika aktiviteter så som ansiktsmålning, hoppborg och popcorn. De som vill kan lyssna till hjältehistorier i sagotältet, ett samarbete med Rinkeby Bibliotek. De 100 första får desstuom en gratis bok! För de lite äldre barnen blir det baskettävling med den lokala föreningen Akropol BBK med chans att vinna en egen basketboll.

– Man kan också klä ut sig till superhjälte eller skapa sin egen hjälte i vårt pysseltält, berättar Sofia Lindestad, kommunikatör på Familjebostäder. Att vi i år har en lokal basketklubb på plats gör mig extra glad. Idrotten i Rinkeby engagerar massvis med barn och ungdomar, och är en viktig del i är många familjers vardag.

Lokala hjältar hyllas
Under eftermiddagen kommer lokaltidningen Mitt i att prata med lokala hjältar och hylla årets vinnare i tävlingen ”Min lokala hjälte” som de kampanjat under våren och sommaren.

NÄR: lördag 28 september kl 14–17. Scenprogram från kl 16.30
VAR: längs med hela Rinkebystråket. Scen vid korsningen Rinkebystråket/Askebykroken
HUR: Alla aktiviteter är kostnadsfria

www.rinkebystraket.se/hjaltarnasdag

Sofia Lindestad
sofia.lindestad@familjebostader.com, tel 08-737 20 80

Rinkebystråket är en handelsgata i Rinkeby som ägs och förvaltas av AB Familjebostäder.

• rinkebystråket

Familjebostäder, del av Stockholms stad, äger, utvecklar och förvaltar attraktiva hyresbostäder och lokaler för Stockholms behov. Vi jobbar för dagens och morgondagens kunder med engagemang, kundnytta, affärsmässighet och nytänkande i fokus. Vi är ett bostadsbolag i tillväxt. Dagens 19 410 hyresrätter utökas de kommande åren med minst 5 000 nya bostäder.