Familjebostäder säljer Kvarnberget 9 i Rinkeby

Familjebostäder har avtalat om försäljning av fastigheten Kvarnberget 9 i Rinkeby. I juni tillträder den nya ägaren Hemsö, och tar därmed över det pågående bygget av polishuset.

I slutet av 2017 togs det första spadtaget till det nya polishuset i Rinkeby. Sedan dess pågår arbetet med att bygga om fastigheten till en säkerhetsklassad byggnad och arbetsplats för 240 medarbetare inom polisen. Familjebostäder har beslutat att sälja fastigheten Kvarnberget 9 till Hemsö, som kommer att fortsätta det pågående ombyggnadsprojektet.

Ökat ansvar för trygghet och stadens kärnverksamhet

– Polismyndighetens etablering i Rinkeby innebär en förstärkning av säkerheten och tryggheten för de boende i området, och ger dessutom ett tillskott av arbetsplatser. Försäljningen av polishuset till Hemsö innebär också att Familjebostäder kan lägga större fokus på sitt främsta uppdrag, att bygga och ansvara för hyresbostäder, säger Dennis Wedin, bostads- och fastighetsborgarråd samt ordförande för Familjebostäder.

Stort engagemang i Rinkeby

– Familjebostäder har ett långt engagemang i Rinkeby och fortsätter medverka till en positiv utveckling i området. Att göra det möjligt för polisen att etablera sig har varit ett viktigt led i detta, säger Jonas Schneider, vd Familjebostäder.

Rätt kompetens och resurser

– En säkerhetsklassad fastighet kräver särskild kompetens och resurser. Det känns bra att skriva avtal med Hemsö, en aktör som är väl rustad för uppdraget och har erfarenhet av de säkerhetsaspekter som gäller för den här typen av byggnader. Vi kan nu framöver koncentrera oss på att förvalta och utveckla vårt befintliga bestånd, säger Jonas Schneider, vd Familjebostäder.

Familjebostäders styrelse beslutade att godkänna försäljningen av Kvarnberget 9 den 4 juni 2019. Försäljningen motsvarar ett fastighetsvärde om ca 470 miljoner kronor. Hemsö planerar att tillträda fastigheten i juni 2019.

Fakta Kvarnberget 9
Byggår: 1971
Hyresgäst: Polismyndigheten i Stockholm
Byggentreprenör: NCC
Arkitekt: e.l.e arkitekter

• rinkeby
  • fastighet
  • kvarnberget 9
  • polishus
  • familjebostäder
  • hemsö

Familjebostäder, del av Stockholms stad, äger, utvecklar och förvaltar attraktiva hyresbostäder och lokaler för Stockholms behov. Vi jobbar för dagens och morgondagens kunder med engagemang, kundnytta, affärsmässighet och nytänkande i fokus. Vi är ett bostadsbolag i tillväxt. Dagens 19 410 hyresrätter utökas de kommande åren med minst 5 000 nya bostäder.