Rinkebystråket bjuder in till Eid-firande

Onsdag 5 juni förvandlas Rinkebystråket till en festplats när vi för andra året i rad bjuder in till firande av den fastebrytande högtiden Eid al-Fitr. Det blir aktiviteter, mat och skoj för stora och små. För barnen blir det ansiktsmålning, sockervadd, dricka och ballonger – och på kvällen uppträder den somaliske superstjärnan Ali Dhaanto.

Mat, musik och underhållning
Från kl 16.00 på onsdag förvandlas Rinkebystråket till en festplats med mat, musik, underhållning och gratisaktiviteter för hela familjen. För de små barnen finns bland annat hoppborg, ansiktsmålning, ballonger och fiskdamm. För de lite äldre hennamålning och baskettävling. På scenen blir det först barnteater med Cirkus Trattofon och på kvällen uppträder den populäre artisten Ali Dhaanto med DJ.

- Evenemanget kring Eid-al-Fitr kom till som ett initiativ från Rinkebystråkets handlare förra året, säger Sofia Lindestad, kommunikatör på Familjebostäder. Vi hoppas på bra väder och riktigt mycket folk i morgon!

Vad är Eid?
Eid al-Fitr är den muslimska högtiden som firas efter fastemånaden ramadan. Det är en glädjens högtid, ofta i flera dagar, då man samlas med familjen, umgås och äter. Ordet eid är arabiska och betyder fest. Fitr betyder "brytande av fastan".

NÄR: onsdag 5 juni kl 16–20. Scenprogram från kl 17.30.
VAR: på tre olika torg utmed Rinkebystråket. Scen vid Rinkebystråket 100.
HUR: Alla aktiviteter är kostnadsfria.

Program: www.rinkebystraket.se/eid

Sofia Lindestad, tel 08-737 20 80, sofia.lindestad@familjebostader.com