Krögaren Peter Orrmyr utanför Stora Saluhallen i Göteborg

Ny krogsatsning inne i Stora Saluhallen i Göteborg

På plats 13 inne i Stora Saluhallen i Göteborg öppnar snart en ny krog. Det lilla hörnet, tidigare känt som Albert Andersson Chark, håller på att formas om till en skramlig liten matbar med vinflaskor, hela-dagen-meny och lunchservering. Arbetsnamnet är Salut och krögaren Peter Orrmyr, som även driver Bord 27, Natur och Totale, har svårt att hålla tillbaka sin entusiasm:

”Vi är löjligt peppade. Tänk er själva en typisk parisisk barservering som blivit tillrufsad av Berlins Markthalle Neun och uppläxad av Torvehallarna i Köpenhamn. Det känns bara så självklart att få knuffa in den lilla hörnkrogen i Göteborgs Saluhall.”

Inriktningen på maten kommer att vara okrystat kontinental. Peter fortsätter sin beskrivning: ”Vi vill ju bara att folk ska slå sig ner, kanske ta ett glas vin och äta en bit bra mat, om det sen är lunch, middag eller mellanmål spelar väl ingen roll. Men självklart kommer vi erbjuda grym take-away med både stil och finess.”

Att en ny energisk restaurangaktör öppnar upp inne i Göteborgs anrika Saluhall ser fastighetsägaren Higab som ett intressant tillskott. Carina Abrahamsson, ansvarig fastighetsförvaltare för Saluhallen, är optimistisk:

”Det känns väldigt kul att plats 13 får nytt liv. Vi värnar om att skapa förutsättningar för en saluhall som är levande under hela dagen och tror att en restaurangverksamhet med denna inriktning kan fungera som en katalysator.”

Även centrumledningsbolaget Innerstaden Göteborg AB ser positivt på satsningen. VD:n Lena Dalerup:

”Saluhallen är en del av Göteborgs identitet och en viktig attraktionskraft för hela Göteborg och dess innerstad. Att aktörer ser möjligheter och vill etablera sig här skapar framtidstro och väcker nyfikenhet hos besökaren. Vi välkomnar Familjen Orrmyr till innerstaden.”

Restaurangen planeras öppna i september och kommer då stå redo för såväl bokade affärsluncher, drop in-besökare, take-away och digitala förbeställningar. Ledorden är: enkelt, skramligt och riktigt bra. Alltså lika självklart som Salut, ça va och ha dé gôtt.

Regioner

Familjen Orrmyr är ett familjeföretag som driver restauranger och krogar i Göteborg. Ambitionen är att varje krog ska drivas med känsla och hjärta. Maten ska hålla hög nivå utan att ruinera gästerna. Man skulle kanske kunna kalla det folkligt, men det låter lite för töntigt. Välkommet är nog ett bättre ord. Familjen driver idag restaurangerna Bord 27, Natur och Totale

Familjen Orrmyr

Ja, så enkelt är det faktiskt. Vi är familjen Orrmyr, en riktigt familj som driver restauranger precis så som vi tycker att restauranger borde drivas. Idag har vi fem stycken, imorgon kanske sju. I övermorgon kanske tre. Det spelar egentligen inte så stor roll. Det viktigaste är att varje restaurang får vara så bra som den förtjänar. Vi vill att alla ska trivas. Så ligger det till i vår familj. Vi driver idag restaurangerna Bord 27, Natur, Totale, Salut, Brasserie Lavette och KaiFo