Sommartips för bra relationer

Jobb- och vardagssysslor kräver ofta mycket av oss och kan få oss galet stressade. Helgen och ledigheten kan bli kravfylld när det gäller att ha tid ork eller lust till det som förväntas av oss när vi är lediga från jobb och annat. Sommar- och semestertider kan innebära förväntan på att hinna med allt som försummats under året som gått. Förväntningarna är ofta höga. Vad händer när allt inte blir så rosenskimrande som drömmarna om sommaren var?

Vi människor behöver skiftningen. Vardag och fest. Arbete och vila. En av Sigmund Freuds definitioner på vad som var sunt eller friskt var: förmågan att arbeta och älska. Det ligger mycket visdom i den definitionen med tanke på vårt behov av skiftningen mellan aktivitet och vila.

Skifta mellan aktivitet och vila

Bra tips på aktiviteter för en barnfamilj med barn i yngre barndomen är strandupplevelser, mindre promenader och att åka och hälsa på släktingar, inte minst den äldre generationen. Ta emot hjälp från omgivningen med barnen. Gör mystunder hemma. Hitta en bortglömd plats i er omedelbara närhet. Bygg en enkel koja och ta eftermiddagsfikat där. Barnen kommer att älska det. De kommer säkert att föreslå en sagostund på platsen. De kommer sannolikt föreslå att sova över där. Försök att hitta leksinnet i dig själv och följ med ditt barn på deras äventyr.

Familjen med äldre barn kräver ofta mer av upplevelser. Men även här kan det enkla och lilla formatet ge minne för livet. Jag minns en pappa som berättade om att hans son hade anförtrott honom kärleksbekymmer under en egen stunds samvaro. Far och son hade fått en möjlighet att diskutera kärlek utifrån mannens synvinkel. För pappan blev det en av höjdpunkterna på resan med sin familj.

Det är i skiftningen mellan ansträngning och avslappning som de stora idéerna föds. Det är också i de stunderna som de minnesvärda mötena mellan människor sker. Med den insikten brukar många slappna av inför ledigheten och bli mer kontemplativa.

Ta emot hjälp

När mormor/morfar och farmor/farfar erbjuder sin hjälp med barnen så kan det ibland vara svårt att släppa taget och låta dem passa barnen. Om ens för en liten stund. Fundera på vad du gör med ditt barn, vilken rätt har du att missunna både dig själv och barnet en stunds vila ifrån varandra. Ta en kvart till att börja med. Lägg dig i hängmattan en bit bort så att du hör dem prata och leka. Utöka sedan till en halvtimme där du hör dem en kvart för att sedan försvinna den andra kvarten utan att höra dem. Det går att genomföra genom att du och din partner går en kort promenad medan barnet med sin äldre generation stannar kvar och leker.

Det är ditt fel

Att lägga skulden på den andre utan att blicka inåt och se sitt eget ansvar till vad som hänt brukar leda till segdragna konflikter. Ge din partner en chans att rätta till misstag. Ge dig själv en chans att kompensera. Det är inte så farligt att göra fel. Det är sant mänskligt. När vi hittar fördelen i att vara "bara" människa inför varandra så blir allting så mycket lättare. Ofta är det rädslan att förlora in för den andra som gör konflikter djupare än vad de behöver bli. Med åren kommer en insikt att inte ta sig själv på för stort allvar. Man släpper lite på prestige och vinnarskallen. Det går att erövra ett sådant förhållningssätt tidigt i livet med träning och rådgivning.

Hur tar jag på mig min del av konflikten?

Eva Sanner, psykosyntesterapeut uttrycker det här bra:

– Man måste vara flexibel och försöka se sin egen del. Som terapeut försöker jag hjälpa par att hitta ett annat seende, säger Eva Sanner. Många underskattar sin egen förmåga att påverka relationens utveckling och stämningen i förhållandet, ändrar man sig får man ofta ett annat gensvar – något många inte inser.
För att utveckla förhållandet påpekar Eva Sanner att vi måste ta oss tid för närhet, närvaro och kontakt. Vi måste prata med varandra om vad vi vill, vilka behov vi har och vad vi vill få ut av våra liv tillsammans. Helt enkelt skapa en djupare gemenskap.
– Det viktigaste är att inse att mycket går att förändra, att ingenting är statiskt. Men då behövs utrymme och tid, säger hon.

Fem tips för en bättre relation

1. Varva aktivitet och vila.
2. Visa uppskattning. Ge komplimanger som berör din partner. Välj de komplimanger som du kan stå för.
3. Lär dig konflikthantering. Börja med ”jag” och beskriv sedan dina känslor och behov. Undvik åsikter och värderingar. Känslor är lättare att ta emot utan att hamna i försvarsposition.
4. Var ärlig - och välj dina strider.
5. Glöm inte att det är skönt att "bara" vara människa. Alla gör fel. Ta på dig din del av misstaget och konfliken Ordet förlåt ska användas vid rätt tillfälle.