Arbetsliv, unga vuxna & psykisk hälsa - temadag i Växjö 27 maj kl 13.00

Arbetsliv, Unga vuxna & Psykisk hälsa

”Smittar” psykisk ohälsa? – ska vi prata mindre om den?

Möter Du fördomen att unga är bortskämda?

Undrar du hur digitaliseringen påverkar vår framtid?

Vad har värderingar för betydelse för både organisationen och individens framgång?

Konferencier och initiativtagare till dagen – Johan Hagström

Den här dagen skapar vi tillsammans med andra företag, region - och kommunrepresentanter för att sprida kunskap och information om unga vuxnas livsutmaningar kopplat till arbetsmarknaden. Vi kopplar ihop föregående generationers syn på att hårt fysiskt arbete skapade välstånd för kommande generationer, med dagens generations syn att välstånd handlar mer om självförverkligande & psykisk hälsa utifrån ett mer individuellt perspektiv. Vi pratar om hur det är att vara 90-talist och vad som är kännetecknande för den generationen samtidigt som vi lyfter om deras föräldragenerations oförmåga att sätta gränser och ställa rimliga krav på sina barn har skapat den individuella tolkningen av verkligheten. Är 90-talisterna mer vilsna och otrygga jämfört med tidigare generationer?

Målgrupp

Du arbetar med människor som hjälper unga vuxna i arbete, Du fattar politiska beslut som rör framtida generationer, Du arbetar inom Skola, Vård, Omsorg och Myndighet och kommer i kontakt med unga vuxnas frågor och psykiska hälsa.

Innehåll

Vi får en inblick i vad som görs från olika aktörer för Unga vuxna. Vi möter arbetsgivare som sliter med uppgiften att överbrygga generationsskillnaderna. Vi tar del av kunskap och erfarenhet hur man ser på generationsskiftet och unga människors utmaning inom IKEA. Vi lyssnar till hur familjerådgivaren uppfattar förändringen som har ägt rum i synen på familjen och dess betydelse under de senaste 20 åren. Vi får en presentation av de digitala verktyg som HR kan arbeta med för att stärka Arbetsmiljön på arbetsplatsen. Det skapas tillfälle till dialog mellan olika myndigheter, arbetsgivare, kommun och region i auditoriet i slutet av halvdagen.

Föredragshållare

Oliver Rosengren, kommunalråd & ordförande för Nämnden för arbete och välfärd i Växjö kommun

Ulf Gustavsson, VD Syncorder ApS

Ebba Fransson, Linnéuniversitetet, Växjö Beteendevetarprogrammet

André Francois, VD Happy at Work – digital e-hälsa

Dag & Plats & Tid

Växjö måndag 27 maj kl 13.00-16.00

Var:WTC, Södra Järnvägsgatan 4A, Växjö

Kostnad: Fri entré (500 kr exkl moms vid uteblivande)

Anmälan: bokningen@familjeterapeuterna.com

senast fem veckor före dagen på respektive ort. Ange kursort i anmälan samt namn, adress och mailadress. Deltagaren är garanterad plats först när anmälan registrerats.

Arrangör: Familjeterapeuterna Syd AB i samarbete med Själbodgatans psykoterapimottagning AB

johan@familjeterapeuterna.comoch ebba@familjeterapeuterna.com