Barbie- Banbrytande Bimbo Betydelsefull Boss

Utställningsproducent Kajsa Logan Müller berättar om arbetet med utställningen:

-Vi är många som har lekt med Barbiedockor i vår barndom, och när vi blir äldre, blir vi också nostalgiska. Att se sin barndoms gamla favoriter igen är alltid roligt, och även om det är fantastiskt med sönderlekta leksaker som bär på en historia, så är det något särskilt med de där fina små konstverken som fått förbli närmast orörda. Som små tidsdokument för nostalgiker och samlare att beundra i åratal framöver. Vissa dockor tillverkas till och med enbart för syftet att samlas på, snarare än leka med, och är mer som små skulpturer. Dessa är ofta baserade på kändisar, eller är gjorda med finare material. Utställningen kommer att ge en djupare bild av ikonen som har påverkat generationer.

Besökare får även möjlighet att beundra hundratal Barbiedockor som samlarobjekt, som en modeikon och som yrkeskvinna med stöd av partner Ken och deras kompisar. Barnen får leka och möblera om i flera hus på Dockhusgatan och även klä ut sig så som man vanligtvis gör med dockorna. I samarbete med medlemmar från Barbieringen visas många rariteter och samlarobjekt upp på den gigantiska catwalken på modevisningen.

Utställningen genomförs i samarbete med medlemmar ur Barbieringen och pågår 8/3 - 1/6 2019

Om Bergrummet

Bergrummet – Tidö Collection of Toys & Comics i Stockholm är ett privatägt leksaks- och seriemuseum som öppnade i september 2017,. Närmare 40 000 utställningsföremål gör det 2500 m2 stora tunnlarna till norra Europas största leksaksmuseum. Bergrummet har en omfattande samling serier som presenteras i visas miljöer formgivna och ljussatta för att illustrera deras samtid. Läs mer på www.bergrummet.com

Moa Abrahamsson Byström