- Vi välkomnar regeringens vilja att förenkla och förbättra villkoren för civilsamhällets organisationer!

Lars Pettersson, generalsekreterare Famna, kommenterar kring regeringens utredning om civilsamhällets villkor:

Det är bra att regeringen på detta sätt fokuserar på sådant som underlättar tillväxt och utveckling av idéburna organisationers verksamheter, inte minst inom välfärdsområdet. Det finns en stark förväntan på att den kommande utredningen får i uppdrag att föreslå åtgärder som ansluter till EUs initiativ för ett ökat socialt företagande omfattande bl.a. förbättrade upphandlingsregler och utvecklingen av nya sociala investeringsformer. Det är bra att den kommande utredaren får i uppdrag att studera vad som sker i andra länder.

- Jag ser fram emot att få ta del av direktiven och att på olika sätt kunna medverka till dess arbete, säger Lars Pettersson, generalsekreterare Famna.