Webbplatsen Ending Hunger tilldelas italienskt pris

Kampanjsidan belönas för sitt innehåll och humanitära värde

FAO:s nya webbplats www.endinghunger.org har fått ett särskilt omnämnande i den nionde upplagan av Premio Web Italia, en årlig tävling i webbpublicering, för sitt innehåll och humanitära värde.

Vid lördagens prisutdelning i Cava de Tirreni framhöll juryn att:
”FAO:s Ending Hunger-projekt förtjänar ett särskilt omnämnande för kvalitén på webbportalens innehåll, för dess stora sociala värde och det mänskliga och internationella engagemang som sidan bidrar till. Premio Web Italia ansluter sig till de miljontals människor som redan har skrivit under uppropet och som har hjälpt till att uppmärksamma initiativet”.

Den sjuspråkiga hemsidan Ending Hunger är en central del i den globala kampanjen vars målsättning är att bygga upp en rörelse för att bekämpa hungern världen över. Den innehåller videoklipp, animationer, podsändningar, boktips, evenemang, bloggar, tävlingar och nyheter från grupper runt om i världen.

”Vi är glada att hemsidan Ending Hunger har fått en särskild utmärkelse från Premio Web Italias jury”, säger FAO:s undergeneraldirektör på enheten för kommunikation och externa relationer Lorraine B. Williams. ”Det är ett betydelsefullt erkännande som hjälper oss att fortsätta uppmärksamma problemen med kronisk hunger”.

Ending Hunger-kampanjen startade 2010 som ett FAO-initiativ i samarbete med ideella organisationer, privata företag och andra FN-organ. Ursprungligen kallades kampanjen för ”1billionhungry project” och fick en del att höja på ögonbrynen genom de provokativa affischerna med texten ”I'm MAD as HELL” och tv-reklamen med en upprörd Jeremy Irons i huvudrollen.

På bara ett halvår fick projektet ihop tre miljoner namnunderskrifter till ett upprop om att utrota hungern, satte igång en mängd anti-hungerevenemang och drog tusentals anhängare till sin Facebook-grupp.

Nu under 2011 utmanar kampanjen sina anhängare att få med sig andra, att själva lära sig mer om hungerns orsaker och lösningar samt att planera evenemang för att få upp hungersfrågan på den politiska agendan, både nationellt och internationellt.

Ending Hunger-kampanjen utgår från antagandet att problematiken bakom kronisk hunger redan är känd”, sa Williams. ”Lösningarna till hungerproblemen är kända, men tyvärr har de flesta regeringar aldrig prioriterat frågan om tryggad livsmedelsförsörjning. Vi vill ändra på det. Det är nämligen fullständigt genomförbart att bekämpa hungern i den tid vi lever i.”

Ett växande antal kända personer stödjer Ending Hunger-kampanjen, bland annat skådespelerskan Susan Sarandon, sångerskan Celine Dion, friidrottslegenden Carl Lewis, chilenska författaren Isabel Allende, spanska fotbollsspelarna Raúl och Brasiliens förra president Luiz Inácio Lula da Silva.

Williams uppmärksammar den kreativt ansvarige för Ending Hunger-kampanjen Scott Grove, tillsammans med webdesignern Antonella Porfido och hemsideutvecklaren Bar Zecharya, för deras roll i skapandet av www.endinghunger.org.

• kampanj mot hungern