Lövholmen  Den Nya Svenska Modellen - en ny modell för stadsbyggnad och socialt liv

Lövholmen Den Nya Svenska Modellen - en ny modell för stadsbyggnad och socialt liv

Färgfabriken presenterar: LÖVHOLMEN – DEN NYA SVENSKA MODELLEN WORKSTATION NORDBYGG Stockholmsmässan Östra galleriet En ny modell för stadsbyggnad och socialt liv. Under byggmässan Nordbygg kommer Färgfabriken att visa en uppdaterad version av Lövholmen - Den Nya Svenska Modellen i skala 1:25. I samarbete med antropologen Katarina Graffman och John Manoochehri, Sustainability Designer, kommer Lövholmen - Den Nya Svenska Modellen att utvecklas live i Östra Galleriet på Stockholmsmässan 2-3 april. Modellen kommer att utvecklas för att skapa ett fokus på nydanande ekologiska och sociala perspektiv. Resultatet kommer att framföras med en avslutande presentation fredagen den 4 april. Projektet har vuxit fram ur ett behov av en ny modell som tar hänsyn till sättet att leva på 2000-talet. Den gamla svenska modellen, Folkhemmet, blev världsberömd. Hela världen kom hit för att se hur hus, hem och stad skapade arbete åt alla samt social rättvisa. Sverige blev tack vare Folkhemmet ett land som andra ville efterlikna. Idag är situationen en annan. Vi behöver en ny modell som kan göra detsamma för Sverige och världen på 2000-talet. Färgfabriken har utgått ifrån sitt eget geografiska område Lövholmen på Liljeholmen. Resultatet har blivit ett idéförslag i form av en modell i skala 1:25 som först presenterades under oktober och november 2007 på Färgfabriken. Denna modell kom att fungera som en plattform där representanter från byggföretag, näringsliv, den offentliga och sociala sektorn, stadsplanerare, boende i området med flera kunde mötas, diskutera och pröva sina idéer. Färgfabrikens utgångspunkt var att påvisa behovet av att skapa strukturer som tillåter gränsöverskridande och flexibilitet. Vi behöver en stad som inte bara tillåter utan även bidrar till att skapa möten. Färgfabriken fördjupar nu projektet på Nordbygg genom att skapa en konkretion för ett bättre socialt liv och en smartare energi- och miljöanpassning i ett område som, om det görs på rätt sätt, kommer att åter sätta Sverige på världskartan. Mässan är öppen den 1-4 april mellan kl 9-17. På torsdagen t.o.m. kl 19. Arbetet på plats sker den 2-3 april kl 11-15. Presentation den 4 april kl 14:00. Du kan hämta din gratisbiljett på www.nordbygg.se ange kod 0548. Linda Halén linda@fargfabriken.se 073 - 937 55 79 Joachim Granit jocke@fargfabriken.se 08 - 645 07 07 www.fargfabriken.se www.nordbygg.se